BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Aktywność społeczno-kulturalna ucznia a wyniki egzaminów zewnętrznych
Instytucja:
Data: 2006
Badacz: Rafał Piwowarski
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie, w jaki sposób pozalekcyjna aktywność społeczno-kulturalna ucznia wpływa na wyniki egzaminów zewnętrznych. Badanie zostało przeprowadzone na grupie około 1500 uczniów, z czego ponad jedna trzecia (37%) uczestniczyła w różnego rodzaju aktywności pozaszkolnej. Badani uczniowie zostali przeanalizowani pod kątem ich uczestnictwa w różnego rodzaju pozalekcyjnych kursach i zajęciach dodatkowych: kursach przygotowujących do egzaminu gimnazjalnego, korepetycjach, kursach językach obcych, zajęciach sportowych i artystycznych (np. teatralnych, muzycznych), konkursach lub egzaminach organizowanych poza szkołą; wzięto pod uwagę ich przynależność do organizacji, klubów, stowarzyszeń, udział w wyjazdach krajowych i zagranicznych, uczestnictwo w koloniach i obozach, wypoczynkowe wyjazdy z rodzicami. Dodatkowo badacze przeanalizowali czytelnictwo młodzieży gimnazjalnej (książek, tygodników i prasy codziennej), ich wyjścia do kina, teatru, galerii, na koncerty i imprezy plenerowe oraz korzystanie z mediów elektronicznych (telewizji, radia, internetu). Wyniki badań nie dają podstawy do jednoznacznego stwierdzenia silnego i bezpośredniego wpływu aktywności społeczno-kulturalnej gimnazjalisty na jego wyniki z egzaminów zewnętrznych. Można jedynie powiedzieć, że uczniowie o lepszych wynikach aktywniej uczestniczą w zajęciach pozalekcyjnych niż ich koledzy o słabszych wynikach z tych samych egzaminów. 

 

Deskryptory TESE: ewaluacja, egzamin, uczeń, zajęcia pozalekcyjne, zajęcia kulturalne, środowisko społeczno-kulturowe, efekt uczenia się, postępy w nauce, niedostateczne osiągnięcia w nauce
TESE descriptors: evaluation, examination, pupil, supervised study, cultural activities, socio-cultural environment, learning outcome, study progress, re-assessment
Publikacje:
  • Piwowarski, R. (2007). Aktywność społeczno-kulturalna ucznia a wyniki egzaminów zewnętrznych. Egzamin : Biuletyn Badawczy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, 12. Pobrane z http://www.cke.edu.pl/images/stories/badania/biul_12.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"