Abstrakt: |
Celem badania było ustalenie, w jaki sposób pozalekcyjna aktywność społeczno-kulturalna ucznia wpływa na wyniki egzaminów zewnętrznych. Badanie zostało przeprowadzone na grupie około 1500 uczniów, z czego ponad jedna trzecia (37%) uczestniczyła w różnego rodzaju aktywności pozaszkolnej. Badani uczniowie zostali przeanalizowani pod kątem ich uczestnictwa w różnego rodzaju pozalekcyjnych kursach i zajęciach dodatkowych: kursach przygotowujących do egzaminu gimnazjalnego, korepetycjach, kursach językach obcych, zajęciach sportowych i artystycznych (np. teatralnych, muzycznych), konkursach lub egzaminach organizowanych poza szkołą; wzięto pod uwagę ich przynależność do organizacji, klubów, stowarzyszeń, udział w wyjazdach krajowych i zagranicznych, uczestnictwo w koloniach i obozach, wypoczynkowe wyjazdy z rodzicami. Dodatkowo badacze przeanalizowali czytelnictwo młodzieży gimnazjalnej (książek, tygodników i prasy codziennej), ich wyjścia do kina, teatru, galerii, na koncerty i imprezy plenerowe oraz korzystanie z mediów elektronicznych (telewizji, radia, internetu). Wyniki badań nie dają podstawy do jednoznacznego stwierdzenia silnego i bezpośredniego wpływu aktywności społeczno-kulturalnej gimnazjalisty na jego wyniki z egzaminów zewnętrznych. Można jedynie powiedzieć, że uczniowie o lepszych wynikach aktywniej uczestniczą w zajęciach pozalekcyjnych niż ich koledzy o słabszych wynikach z tych samych egzaminów.
|