BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Aktywność społeczna młodzieży niesłyszącej w internecie
Instytucja:
Data: maj 2010
Badacz: Katarzyna Plutecka
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiła próba odpowiedzi na pytanie: jaka jest aktywność społeczna w internecie młodzieży niesłyszącej. Wyznaczono także problemy szczegółowe: jakie jest miejsce internetu w życiu badanych uczniów; jaką rolę pełni internet w życiu badanych uczniów; kiedy i jak często badani uczniowie korzystają z internetu; jakie są upodobania internetowe badanych uczniów niesłyszących; jakie portale internetowe przeznaczone dla niesłyszących znają badani. Badaniem objęto 64 uczniów niesłyszących w wieku od 16 do 20 lat, w tym: 30 chłopców i 34 dziewcząt. Badani uczęszczali do Technikum lub Liceum Ogólnokształcącego w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Młodzieży Niesłyszącej w Krakowie lub do Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Młodzieży Niesłyszącej im. J. Sikorskiego w Poznaniu. Najczęstszą przyczyną głuchoty były uwarunkowania genetyczne (41%), w następnej kolejności: przebyte choroby, tj. zapalenie opon mózgowych lub przewlekłe zapalenie ucha środkowego (19%), uszkodzenie słuchu w okresie życia płodowego spowodowane chorobą matki (11%), stosowanie leków ototoksycznych we wczesnym dzieciństwie (9%). W przypadku 7% badanych nie udało się określić przyczyny głuchoty. Metodą badawczą był sondaż diagnostyczny, natomiast wykorzystanymi technikami ankieta oraz analiza dokumentów. Narzędziem badawczym był kwestionariusz ankiety (według wzoru wieloetapowego kwestionariusza Diagnoza Internetu 2009 J. Milewskiego i P. Toczyskiego). Ponad połowa badanych korzystała z internetu (TIK) codziennie (59,5%); 46% – kilka razy w tygodniu; 29,5% – raz w tygodniu; 8% – kilka razy w tygodniu. Przeważający model korzystania z internetu stanowiły całodzienne sesje. W wyniku badania stwierdzono, że respondenci byli użytkownikami z dużym doświadczeniem (77% uczniów korzystało z internetu dłużej niż pięć lat). Dzięki badaniu wskazano także najczęstsze cele wykorzystania sieci internetowej, do których zaliczały się cele informacyjne, społeczne oraz komputerowe. Jako najpopularniejszy portal przeznaczony dla osób niesłyszących badani wskazali www.onsi.pl, www.deaf.pl, www.glusi.pl. W trakcie badania zwrócono także uwagę na zagrożenie analfabetyzmem funkcjonalnym, które może wyniknąć z bezkrytycznego korzystania z informacji pojawiających się w internecie.

Autorskie słowa kluczowe: uczniowie z uszkodzonym słuchem, aktywność społeczna w Internecie, E-generacja
Author's Keywords: students with a hearing impairments, the Internet social activity, E-generation
Deskryptory TESE: Internet, uczestnictwo, upośledzenie słuchu, portal internetowy, korzystanie z Internetu, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: Internet, participation, hearing impairment, website, Internet usage, ICT
Publikacje:
  • Plutecka, K. (2011). Aktywność społeczna młodzieży niesłyszącej w Internecie. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, 64, 137-146.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"