Abstrakt: |
W badaniu poszukiwano odpowiedzi na pytanie, jaką rolę pełni muzyka w rozwoju dziecka i jakie miejsce zajmuje nauczyciel w przybliżaniu wychowankom tej formy sztuki. W badaniu wzięło udział 360 nauczycieli nauczania zintegrowanego. W badanej próbie były samej kobiety; wszystkie legitymowały się wyższym wykształceniem przygotowującym do pracy z dziećmi w klasach I-III. 83% badanych to nauczycielki mianowane. Respondentki (N = 270) zapytano o najważniejsze kompetencje nauczyciela muzyki. 221 wskazało wiedzę o muzyce, 270 przygotowanie metodyczno-merytoryczne, 240 umiejętności warsztatowe, a 215 kulturę muzyczną nauczyciela. 49 badanych uważało swoje przygotowanie do prowadzenia zajęć z muzyki za bardzo dobre, 190 za dobre, 85 za średnie, a 36 za słabe. 350 nauczycielek zgodziło się ze stwierdzeniem, że muzyka pomaga w kształtowaniu postaw, zachowań i odczuć. 212 uznało także, że muzyka pomaga przezwyciężyć trudności. W opinii 330 respondentek muzyka pełni ponadto funkcje terapeutyczne. Do stosowanych form aktywności muzycznej respondentki zaliczyły śpiew (360 wskazań), ruch (295), grę na instrumentach (198), tworzenie (51) oraz słuchanie (348). Nauczycielki zapytano, jakie zachowania i stany szkodliwe społecznie są niwelowane dzięki muzyce. 69,4% wskazało na chuligaństwo, 96,7% na nudę, 93,6% na zniechęcenie. |