BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola nauczania muzyki w stymulowaniu rozwoju dziecka
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Anna Pękala
Abstrakt:

W badaniu poszukiwano odpowiedzi na pytanie, jaką rolę pełni muzyka w rozwoju dziecka i jakie miejsce zajmuje nauczyciel w przybliżaniu wychowankom tej formy sztuki. W badaniu wzięło udział 360 nauczycieli nauczania zintegrowanego. W badanej próbie były samej kobiety; wszystkie legitymowały się wyższym wykształceniem przygotowującym do pracy z dziećmi w klasach I-III. 83% badanych to nauczycielki mianowane. Respondentki (N = 270) zapytano o najważniejsze kompetencje nauczyciela muzyki. 221 wskazało wiedzę o muzyce, 270 przygotowanie metodyczno-merytoryczne, 240 umiejętności warsztatowe, a 215 kulturę muzyczną nauczyciela. 49 badanych uważało swoje przygotowanie do prowadzenia zajęć z muzyki za bardzo dobre, 190 za dobre, 85 za średnie, a 36 za słabe. 350 nauczycielek zgodziło się ze stwierdzeniem, że muzyka pomaga w kształtowaniu postaw, zachowań i odczuć. 212 uznało także, że muzyka pomaga przezwyciężyć trudności. W opinii 330 respondentek muzyka pełni ponadto funkcje terapeutyczne. Do stosowanych form aktywności muzycznej respondentki zaliczyły śpiew (360 wskazań), ruch (295), grę na instrumentach (198), tworzenie (51) oraz słuchanie (348). Nauczycielki zapytano, jakie zachowania i stany szkodliwe społecznie są niwelowane dzięki muzyce. 69,4% wskazało na chuligaństwo, 96,7% na nudę, 93,6% na zniechęcenie.

Deskryptory TESE: muzyka, kultura, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, wychowanie dziecka
TESE descriptors: music, culture, child development, cognitive development, child rearing
Publikacje:
  • Pękala, A. (2010). Rola nauczania muzyki w stymulowaniu rozwoju dziecka. W: I. Adamek, M. Grochowalska i E. Żmijewska (red.), Relacje i konteksty (w) edukacji elementarnej (s. 371-378). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"