BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Matura w Krakowie
Data: maj 1995
Badacz: Marek Legutko
Abstrakt:

Każdy piszący maturę z matematyki w 1995 roku zobowiązany był do wyboru trzech zadań z pięciu możliwych, ujętych w cztery zestawy. Zestawieniu i analizie poddano dane dotyczące wyborów zadań (populacja blisko 3 tys. abiturientów). Dokonano również przeglądu opinii nauczycieli o zestawach zadań i kryteriach ocen. Zadania dotyczyły: pierwsze – „dyskusja parametru” wokół funkcji kwadratowej (w zależności od zestawu powiązanie z zadaniem dotyczącym funkcji logarytmicznej lub wykładniczej); drugie – wokół ciągu arytmetycznego lub geometrycznego; trzecie – pola powierzchni, objętości, kule wpisane w stożek (czworościan), opisane na czworościanie (w zestawie czwartym wyjątkowo geometria płaska, analiza funkcji mierzącej pole); czwarte – elementy geometrii analitycznej, styczna (w zestawie pierwszym i drugim z wykorzystaniem pochodnych); piąte – rachunek prawdopodobieństwa, zdarzenia niezależne (nie licząc zestawu trzeciego, w zestawach pierwszym i drugim schemat Bernoulliego). Ogólnie rzecz biorąc, najczęściej wybierano zadanie pierwsze, najrzadziej piąte. Zadanie czwarte wybierano częściej w zestawach pierwszym i drugim, rzadziej zaś w zestawach trzecim i czwartym. Zadanie piąte wybierano częściej w zestawach trzecim i czwartym, rzadziej zaś w zestawach pierwszym i drugim. Zadanie drugie najrzadziej wybierano w zestawie drugim. Można było zauważyć znaczne dysproporcje w wyborach zadania drugiego i trzeciego w zależności od tego, czy pisano zestaw pierwszy, czy drugi (w zestawie pierwszym bardziej popularne było zadanie drugie, odwrotnie w zestawie drugim). Najłatwiejsze okazały się zadania drugie i czwarte w zestawie pierwszym. Zadanie czwarte należało jednak do najtrudniejszych w zestawie czwartym. Zadanie piąte było nieco trudniejsze od zadania pierwszego w zestawie pierwszym, a w zestawie drugim było wyraźnie trudniejsze od pozostałych, z których najłatwiejsze było zadanie trzecie. Zgodnie z opiniami nauczycieli zadania dobrano w sposób oryginalny, większość z nich była nietypowa i ciekawa. Wskazywano jednak, że niekonwencjonalność zadań utrudnia w praktyce ich rozwiązanie w stresujących warunkach egzaminu maturalnego, nawet uczniom wybitnie uzdolnionym. Powszechnie krytykowano zbyt zawiły, niedokładny i/lub archaiczny sposób sformułowania poleceń. Wytknięto również kilka błędów merytorycznych. Ostatecznie zadania oceniano jako wykraczające poza program nauczania i zbyt trudne tak dla uczniów zasadniczych szkół zawodowych oraz liceów dla dorosłych, jak i uczniów liceów ogólnokształcących o profilu ogólnym. Kryteria ocen zostały poddane krytyce pod wieloma aspektami, padały propozycje alternatywnych systemów punktacji, sposobu umieszczania komentarzy przy zadaniach, a nawet skali ocen. W przyszłości nauczyciele radzili: zwiększenie liczby zadań, zorganizowanie obowiązkowej matury próbnej w pierwszych dniach lutego, uczynienie matury z matematyki egzaminem powszechnym i dwustopniowym – w pierwszym stopniu powinno znaleźć się 50 zadań rozwiązywanych systemem testowym; w drugim stopniu, dostępnym dla uczniów, którzy zdobyli odpowiednią liczbę punktów, powinno się znaleźć od pięciu do ośmiu zadań rozwiązywanych w ówczesnym systemie i w czasie ograniczonym do czterech godzin.

Deskryptory TESE: egzamin końcowy, egzamin pisemny, matematyka, szkoła średnia, egzamin
TESE descriptors: final examination, written examination, mathematics, secondary school, examination
Publikacje:
  • Legutko, M. (oprac.). (1995). Matura w Krakowie. Matura z Matematyki z Lajkonikiem (dod.). NIM Nauczyciele i Matematyka, 14, I-VIII.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"