BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Matura z historii w klasie III?
Instytucja:
Data: czerwiec 1997
Badacz: Emilia Maczkowska
Abstrakt:

Przedmiotem badania były opinie nauczycieli i uczniów na temat próbnego egzaminu maturalnego z historii. Próbna matura odbyła się 12 czerwca 1997 roku w 32 szkołach w województwie bydgoskim (23 licea ogólnokształcące, dziewięć techników). Do egzaminu podeszło blisko 700 uczniów, choć udział nie był obowiązkowy. Ankiety sprawozdawcze odesłało 18 szkół (218 uczniów przystąpiło do próbnego egzaminu). 65,5% stanowili uczniowie dobrzy, bardzo dobrzy i celujący z historii. Młodzież miała do wyboru trzy tematy: 1. Od rozbicia dzielnicowego do odnowienia Królestwa Polskiego. Charakterystyka głównych wydarzeń i problemów (wypracowanie tradycyjne). 2. Sukcesy i niepowodzenia rządów II Rzeczypospolitej i ich uwarunkowania (wypracowanie tradycyjne). 3. Stosunki religijne w chrześcijańskiej Europie XVI wieku (część A – analiza źródeł, część B – plan wypracowania). Najwięcej maturzystów wybrało temat trzeci (57,8%). Tylko 13,3% zdecydowało się na temat pierwszy. Prawdopodobnie na popularność trzeciej propozycji mieli wpływ sami nauczyciele, którzy zachęcali do wyboru tematu źródłowego. Za wypracowanie na trzeci temat 4,1% uczniów otrzymało ocenę bardzo dobrą, 20,2% dobrą, 44,3% dostateczną, 22,5% mierną, a 8,9% niedostateczną. Ponad 60% uczniów chciałoby, aby próbne egzaminy odbywały się nie tylko w klasie trzeciej, lecz także w czwartej. Prawie co czwarty uczeń zamierzał popracować jeszcze nad pisaniem wypracowań, a 84% nad uzupełnieniem wiadomości. Prawie 10% maturzystów twierdziło, że nie pisali dotychczas żadnych wypracowań z historii. Ponad 80% uczniów uważało, że jeden z tematów na maturze z historii powinien mieć charakter źródłowy. W opinii 78% nauczycieli wprowadzenie tematu źródłowego jest oczekiwanym pierwszym krokiem ku reformie matury.

Deskryptory TESE: historia, egzamin, egzamin końcowy, egzamin pisemny, efekt uczenia się, postępy w nauce, postawa, postawa wobec szkoły
TESE descriptors: history, examination, final examination, written examination, learning outcome, study progress, attitude, attitude towards school
Publikacje:
  • Maczkowska, E. (1997). Matura z historii w klasie III? Wiadomości, Głosy, Rozmowy o Szkole, 10, 10-11.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"