Abstrakt: |
Przedmiotem badania były opinie nauczycieli i uczniów na temat próbnego egzaminu maturalnego z historii. Próbna matura odbyła się 12 czerwca 1997 roku w 32 szkołach w województwie bydgoskim (23 licea ogólnokształcące, dziewięć techników). Do egzaminu podeszło blisko 700 uczniów, choć udział nie był obowiązkowy. Ankiety sprawozdawcze odesłało 18 szkół (218 uczniów przystąpiło do próbnego egzaminu). 65,5% stanowili uczniowie dobrzy, bardzo dobrzy i celujący z historii. Młodzież miała do wyboru trzy tematy: 1. Od rozbicia dzielnicowego do odnowienia Królestwa Polskiego. Charakterystyka głównych wydarzeń i problemów (wypracowanie tradycyjne). 2. Sukcesy i niepowodzenia rządów II Rzeczypospolitej i ich uwarunkowania (wypracowanie tradycyjne). 3. Stosunki religijne w chrześcijańskiej Europie XVI wieku (część A – analiza źródeł, część B – plan wypracowania). Najwięcej maturzystów wybrało temat trzeci (57,8%). Tylko 13,3% zdecydowało się na temat pierwszy. Prawdopodobnie na popularność trzeciej propozycji mieli wpływ sami nauczyciele, którzy zachęcali do wyboru tematu źródłowego. Za wypracowanie na trzeci temat 4,1% uczniów otrzymało ocenę bardzo dobrą, 20,2% dobrą, 44,3% dostateczną, 22,5% mierną, a 8,9% niedostateczną. Ponad 60% uczniów chciałoby, aby próbne egzaminy odbywały się nie tylko w klasie trzeciej, lecz także w czwartej. Prawie co czwarty uczeń zamierzał popracować jeszcze nad pisaniem wypracowań, a 84% nad uzupełnieniem wiadomości. Prawie 10% maturzystów twierdziło, że nie pisali dotychczas żadnych wypracowań z historii. Ponad 80% uczniów uważało, że jeden z tematów na maturze z historii powinien mieć charakter źródłowy. W opinii 78% nauczycieli wprowadzenie tematu źródłowego jest oczekiwanym pierwszym krokiem ku reformie matury. |