Abstrakt: |
Badanie miało na celu weryfikację skuteczności stosowania dwustopniowych sprawdzianów z matematyki, opracowanych przez autorkę (Uliasz R.: Dwupoziomowe sprawdziany z matematyki. Szkoła podstawowa. Opole 1995) w klasach czwartych i piątych szkoły podstawowej. Sprawdziany obejmowały zadania, których rozwiązanie zapewniało otrzymanie oceny dostateczniej (prawa strona sprawdzianu), i zadania umożliwiające otrzymanie oceny dobrej, bardzo dobrej lub celującej (lewa strona sprawdzianu). Od decyzji uczniów zależało, które zadania rozwiążą, przy czym nie mieli możliwości wyboru dowolnych zadań z każdego z zestawów, lecz musieli zdecydować się na jeden zestaw (zadania sprawdzające określoną umiejętność „dublowały się” w każdym zestawie). Po rozwiązaniu zestawu na ocenę dostateczną uczniowie mogli podjąć się rozwiązania wyznaczonego wcześniej zadania z drugiego zestawu, by otrzymać ocenę dobrą. W początkowej fazie stosowania dwupoziomowych sprawdzianów można było zaobserwować brak odpowiedniej oceny swoich umiejętności przez uczniów, którzy wybierali nieodpowiednie zestawy (zbyt częsty wybór zestawu zaawansowanego). O nietrafnym wyborze mogły świadczyć oceny mierne, otrzymane po rozwiązaniu zestawu trudniejszego, których zdecydowanie mniej można było zaobserwować w klasie piątej (0-5% zdających) niż w klasie czwartej (3-13% zdających). W klasie piątej zmniejszył się z czasem procent uczniów wybierających wersję trudniejszą, za to zwiększył się procent dobrych ocen wystawionych za łatwiejszą wersję. W klasie czwartej za sukces można było uznać niewystawienie ani jednej oceny niedostatecznej. |