BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dwupodmiotowość ucznia i nauczyciela w celowościowym procesie kształcenia muzycznego
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Paweł Trzos
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział łącznie 166 uczniów państwowych szkół muzycznych pierwszego stopnia oraz młodych uczestników nieformalnego i prywatnego kształcenia muzycznego. Respondenci pochodzili z województw wielkopolskiego, łódzkiego i kujawsko-pomorskiego. Przeprowadzono badanie samooceny i obserwacje uczniów. Wśród nauczycieli zebrano także opinie za pomocą Arkusza Obserwacji. Badanych zapytano m.in. o rozpoznawanie motywacji dziecka do gry na instrumencie muzycznym. Dla blisko połowy uczniów nauka gry na instrumencie stanowiła przyjemność. Blisko 20% respondentów stwierdziło, że nauka gry na instrumencie była dla nich ciekawym zajęciem. Blisko 10% badanych uważało naukę gry na instrumencie za obowiązek. Niewielu uczniów korzystało z dodatkowych konsultacji ze swoimi nauczycielami. Częściej z tej formy korzystali uczniowie szkół muzycznych niż osoby uczęszczające na ogniska muzyczne i inne formy kształcenia muzycznego. Blisko 80% uczniów uważało swoje kontakty z nauczycielami za bardzo dobre; osoby te chętnie współpracowały z nauczycielami. Na motywację uczniów do nauki gry na instrumencie nie miał wpływu typ szkoły albo formy kształcenia, którą podejmowali w tym celu.

Deskryptory TESE: muzyka, motywacja, relacja nauczyciel – uczeń, relacje interpersonalne, współpraca
TESE descriptors: music, motivation, teacher-student relation, interpersonal relations, cooperation
Publikacje:
  • Trzos, P. (2010). Dwupodmiotowość ucznia i nauczyciela w celowościowym procesie kształcenia muzycznego. W: I. Adamek, M. Grochowalska i E. Żmijewska (red.), Relacje i konteksty (w) edukacji elementarnej (s. 57-65). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"