Abstrakt: |
Celem badania było zebranie opinii nauczycieli i uczniów na temat edukacji ekonomicznej. Badanie podzielono na trzy etapy: sondaż wśród 80 nauczycieli techniki – zapytano badanych, czy i jak w praktyce szkolnej przebiega edukacja ekonomiczna na lekcjach techniki. Żaden z nauczycieli nie zaprzeczył możliwości kształcenia umiejętności myślenia ekonomicznego na lekcjach techniki. W opinii respondentów należy poruszać takie zagadnienia z zakresu edukacji ekonomicznej jak: elementy kultury pracy, technologia wytwarzania, urządzenia techniczne, informacja techniczna, wybrane zagadnienia techniki i gospodarki, zagadnienia BHP. 98,7% nauczycieli włącza do lekcji techniki zagadnienia ekonomiczne. 48,7% badanych zadeklarowało, że ma to miejsce przy wykonywaniu zadań wytwórczych. 68,7% nauczycieli nie wprowadzałoby żadnych zmian do programu z techniki, zwłaszcza by zrobić miejsce dla tematyki ekonomicznej. 28,7% respondentów widziało potrzeby zmian, częściej nauczyciele z miasta niż ze wsi. Dla 37,5% badanych najważniejsze w hierarchii ekonomiki na lekcjach techniki było tzw. ekonomiczne podejście do pracy i wytwórczości ludzkiej. Według 16,2% badanych więcej uwagi należy poświęcić zagadnieniom oszczędności surowców, materiału, energii, narzędzi i urządzeń technicznych; przygotowanie i przebieg eksperymentu dydaktycznego – w klasie piątej i szóstej; eksperyment polegał na realizowaniu treści ekonomicznych poprzez zadania informatyczne, technologiczne i recepcyjne; badanie ankietowe wśród uczniów (54 osoby) – 71,4% badanych wyraziło się z aprobatą na temat opracowywania zagadnień planowania procesu technologicznego podczas lekcji techniki. 27% uczniów nie widzi potrzeby w organizowaniu lekcji techniki, na których omawiane byłyby zagadnienia ekonomiczne (w tej grupie znalazło się więcej chłopców niż dziewcząt). |