BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dydaktyczne problemy edukacji ekonomicznej na lekcjach techniki
Data: 1995
Badacz: Elżbieta Jasińska
Abstrakt:

Celem badania było zebranie opinii nauczycieli i uczniów na temat edukacji ekonomicznej. Badanie podzielono na trzy etapy: sondaż wśród 80 nauczycieli techniki – zapytano badanych, czy i jak w praktyce szkolnej przebiega edukacja ekonomiczna na lekcjach techniki. Żaden z nauczycieli nie zaprzeczył możliwości kształcenia umiejętności myślenia ekonomicznego na lekcjach techniki. W opinii respondentów należy poruszać takie zagadnienia z zakresu edukacji ekonomicznej jak: elementy kultury pracy, technologia wytwarzania, urządzenia techniczne, informacja techniczna, wybrane zagadnienia techniki i gospodarki, zagadnienia BHP. 98,7% nauczycieli włącza do lekcji techniki zagadnienia ekonomiczne. 48,7% badanych zadeklarowało, że ma to miejsce przy wykonywaniu zadań wytwórczych. 68,7% nauczycieli nie wprowadzałoby żadnych zmian do programu z techniki, zwłaszcza by zrobić miejsce dla tematyki ekonomicznej. 28,7% respondentów widziało potrzeby zmian, częściej nauczyciele z miasta niż ze wsi. Dla 37,5% badanych najważniejsze w hierarchii ekonomiki na lekcjach techniki było tzw. ekonomiczne podejście do pracy i wytwórczości ludzkiej. Według 16,2% badanych więcej uwagi należy poświęcić zagadnieniom oszczędności surowców, materiału, energii, narzędzi i urządzeń technicznych; przygotowanie i przebieg eksperymentu dydaktycznego – w klasie piątej i szóstej; eksperyment polegał na realizowaniu treści ekonomicznych poprzez zadania informatyczne, technologiczne i recepcyjne; badanie ankietowe wśród uczniów (54 osoby) – 71,4% badanych wyraziło się z aprobatą na temat opracowywania zagadnień planowania procesu technologicznego podczas lekcji techniki. 27% uczniów nie widzi potrzeby w organizowaniu lekcji techniki, na których omawiane byłyby zagadnienia ekonomiczne (w tej grupie znalazło się więcej chłopców niż dziewcząt).

Deskryptory TESE: technika, ekonomia, nauczanie, postawa wobec szkoły, przedmiot zintegrowany, przedmiot nauczania
TESE descriptors: technology, economics, teaching, attitude towards school, integrated course, curriculum subject
Publikacje:
  • Jasińska, E. (1999). Dydaktyczne problemy edukacji ekonomicznej na lekcjach techniki. Wychowanie na co Dzień, 6, 11-13.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"