BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dydaktyczne tendencje polskich nauczycieli mierzone w psychologicznej perspektywie postrzegania czasu (ZTPI)
Data: [2009]
Badacz: Kornelia Rybicka
Abstrakt:

Badanie miało na celu charakterystykę korelacji między perspektywami czasowymi a poziomem interdyscyplinarności nauczycieli i uczniów, która stanowi składową poziomu innowacyjności respondenta. W badaniu wykorzystano narzędzie zaprojektowane przez P. Zimbardo do mierzenia postrzegania czasu (ZTPI). Objęto nim 112 nauczycieli języka polskiego szkół ponadgimnazjalnych oraz 93 uczniów z tego samego etapu kształcenia. Respondenci pochodzili z południowej Wielkopolski i Poznania. Wyniki badania pozwoliły sformułować uśrednioną charakterystykę postrzegania czasu przez nauczycieli i uczniów. Zauważono rozziew między preferencjami nauczycieli i uczniów w zakresie postrzegania czasu przyszłego. Nauczyciele postrzegali perspektywę przyszłościową silniej niż uczniowie, kierując się w stronę efektów pracy dydaktycznej i wychowawczej. Dla uczniów wizja przyszłości była odległa i w małym stopniu zajmująca. Ponadto uczniowie wykazywali większą skłonność do postrzegania teraźniejszości w kategoriach hedonistycznych. Nauczyciele zaś interpretowali teraźniejszość poprzez cele i nagrody. Stwierdzono również związki między sposobami postrzegania czasu a poziomem interdyscyplinarności w grupie nauczycieli. Okazało się, że im wyższa kategoria teraźniejszego postrzegania, tym niższy poziom interdyscyplinarności wykazywany przez badanych. Ujemna korelacja pojawiła się w przypadku teraźniejszości fatalistycznej i hedonistycznej.

Deskryptory TESE: psychologia, dydaktyka, nauczyciel, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, postawa
TESE descriptors: psychology, didactics, teacher, secondary school, vocational school, attitude
Publikacje:
  • Rybicka, K. (2010). Dydaktyczne tendencje polskich nauczycieli mierzone w psychologicznej perspektywie postrzegania czasu (ZTPI). Edukacja, 1, 71-77.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"