Tytuł badania: |
Dydaktyczne tendencje polskich nauczycieli mierzone w psychologicznej perspektywie postrzegania czasu (ZTPI) |
Data: |
[2009] |
Badacz: |
Kornelia Rybicka |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu charakterystykę korelacji między perspektywami czasowymi a poziomem interdyscyplinarności nauczycieli i uczniów, która stanowi składową poziomu innowacyjności respondenta. W badaniu wykorzystano narzędzie zaprojektowane przez P. Zimbardo do mierzenia postrzegania czasu (ZTPI). Objęto nim 112 nauczycieli języka polskiego szkół ponadgimnazjalnych oraz 93 uczniów z tego samego etapu kształcenia. Respondenci pochodzili z południowej Wielkopolski i Poznania. Wyniki badania pozwoliły sformułować uśrednioną charakterystykę postrzegania czasu przez nauczycieli i uczniów. Zauważono rozziew między preferencjami nauczycieli i uczniów w zakresie postrzegania czasu przyszłego. Nauczyciele postrzegali perspektywę przyszłościową silniej niż uczniowie, kierując się w stronę efektów pracy dydaktycznej i wychowawczej. Dla uczniów wizja przyszłości była odległa i w małym stopniu zajmująca. Ponadto uczniowie wykazywali większą skłonność do postrzegania teraźniejszości w kategoriach hedonistycznych. Nauczyciele zaś interpretowali teraźniejszość poprzez cele i nagrody. Stwierdzono również związki między sposobami postrzegania czasu a poziomem interdyscyplinarności w grupie nauczycieli. Okazało się, że im wyższa kategoria teraźniejszego postrzegania, tym niższy poziom interdyscyplinarności wykazywany przez badanych. Ujemna korelacja pojawiła się w przypadku teraźniejszości fatalistycznej i hedonistycznej. |
Deskryptory TESE: |
psychologia, dydaktyka, nauczyciel, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, postawa |
TESE descriptors: |
psychology, didactics, teacher, secondary school, vocational school, attitude |
Publikacje: |
- Rybicka, K. (2010). Dydaktyczne tendencje polskich nauczycieli mierzone w psychologicznej perspektywie postrzegania czasu (ZTPI). Edukacja, 1, 71-77.
|