BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dydaktyczne uwarunkowania korzystnych i niekorzystnych opinii studentów o zajęciach dydaktycznych prowadzonych w Akademii Ekonomicznej
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Małgorzata Hetka, Joanna Krzyżak
Abstrakt:

Celem badania było określenie dydaktycznych uwarunkowań korzystnych i niekorzystnych opinii studentów o zajęciach prowadzony w Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Próbowano odpowiedzieć na pytania m.in.: o aspekty stylu dydaktycznego, które kształtują korzystną opinię o pracy dydaktycznej nauczyciela; czynniki decydujące o niekorzystnej opinii studentów na temat pracy dydaktycznej nauczyciela; elementy stylu dydaktycznego preferowane przez studentów; aspekty postawy dydaktycznej niekorzystnie opiniowane przez studentów różnych lat studiów oraz uzyskujących wysokie i niskie wyniki w studiowaniu; elementy wpływające na korzystną albo niekorzystną opinię na temat wykładów i zajęć. Zebrano i poddano analizie łącznie 264 ankiety. Analizą objęto 60 dydaktyków, w tym 30, którzy uzyskiwali pozytywne opinie i 30 z niekorzystnymi opiniami. Na pozytywną opinię o nauczycielach akademickich największy wpływ miały życzliwość oraz takt wobec studentów, a także regularne i punktualne prowadzenie zajęć. Na dość wysokim miejscu znalazły się umiejętności metodyczne, tj. dobre przygotowanie do zajęć, realizowanie wyraźnie określonych celów, interesujące prowadzenie zajęć, jasne przekazywanie wiadomości. Studenci preferowali zajęcia prowadzone przez profesorów i adiunktów. Badani przypisywali funkcje opiekuńcze głównie adiunktom; wyrażały się one w pozytywnym i życzliwym stosunku do studentów, a także w dostępności nauczyciela po zajęciach akademickich. Oczekiwania związane z przekazywaniem wiedzy kierowali przede wszystkim do profesorów, co wiązać się może z prowadzeniem przez nich dużo częściej wykładów niż ćwiczeń. O korzystnej opinii na temat sposobu prowadzenia zajęć dydaktycznych decydowały sprawności metodyczne nauczyciela, tj. tryb organizacji zajęć, realizacja celu zajęć, interesujący sposób prowadzenia zajęć. Na pozytywną opinię miały także wpływ następujące czynniki: obiektywizm, takt i życzliwy stosunek do studentów, umiejętność inspirowania do samodzielnej pracy, dostępność pracownika, także poza zajęciami. Nie zaobserwowano wpływu komunikatywności na wysoką pozycję pracownika. Wyniki badania nie potwierdziły także przekonania panującego wśród dydaktyków, że wysokie wymagania wobec studentów wpływają na niekorzystne opinie o nauczycielu. O korzystnej opinii na temat nauczyciela przedmiotów ekonomicznych decydował według badanych interesujący przekaz wiedzy, natomiast o korzystnej opinii o nauczycielu przedmiotów humanistycznych – jednoznaczność w stawianiu wymagań oraz dobre przygotowanie do zajęć. Studenci pierwszego roku cenią najbardziej u wysoko punktowanych pracowników sprawność w organizowaniu zajęć. Studenci czwartego i piątego roku różnią się bardzo pod względem wymagań wobec wysoko ocenianych pracowników; wysoki poziom zgodności zaobserwowano w tej grupie w niekorzystnych opiniach o pracownikach dydaktycznych.

Author's Keywords: higher education, quality education
Deskryptory TESE: dydaktyka, ocena uczących się, studia wyższe, student, uczestnictwo studentów, warunki kształcenia, ewaluacja przez słuchaczy
TESE descriptors: didactics, evaluation of students, higher education course, student, student participation, learning context, evaluation by students
Publikacje:
  • Hetka, M. i Krzyżak, J. (1996). Dydaktyczne uwarunkowania korzystnych i niekorzystnych opinii studentów o zajęciach dydaktycznych prowadzonych w Akademii Ekonomicznej. Zeszyty Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Krakowie, 463, 17-34.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"