Obserwuj
Tytuł badania: |
Dydaktyka języków obcych wobec rosnącej mobilności studentów |
Data: |
[2013] |
Badacz: |
Tomasz Róg |
Abstrakt: |
W badaniu wzięli udział studenci z polskich uniwersytetów, politechnik i wyższych szkół zawodowych, którzy wrócili z programu Erasmus. Wywiad na wpół ustrukturyzowany przeprowadzono w 10-osobowej grupie. Badanych pytano o trudności napotkane podczas wyjazdu, nabywanie nowej wiedzy, ewentualne zmiany w nastawieniu do obcej i własnej kultury oraz nabyte umiejętności. Głównym problemem, którego studenci doświadczyli podczas wyjazdu, była bariera językowa; okazało się, że często badani nie byli przygotowani pod względem umiejętności językowych do zastanej sytuacji (np. nie rozumieli mowy potocznej albo żargonu stosowanego przez studentów). W drugiej kolejności jako problematyczne wskazywano różnice kulturowe oraz problemy finansowe. W odpowiedzi na pytanie o nabytą wiedzę respondenci wskazywali politykę i kulturę. Badani w obcym kraju musieli nauczyć się nowych zwyczajów kulturowych, związanych z komunikacją z mieszkańcami. Studenci opowiedzieli się za obowiązkiem uczestniczenia w kursach językowych przed wyjazdem na studia zagraniczne; podkreślali także wartość znajomości obcej kultury przed wyjazdem. Z kolei w odpowiedzi na pytanie o umiejętności przystosowania się do życia w innej kulturze jedna ze studentek wymieniła udział w wydarzenia kulturalnych: Brałam udział w tylu wydarzeniach, w ilu mogłam, żeby poznać lokalne zwyczaje. Poznałam mnóstwo ludzi z wielu różnych kultur. Na początku to było trochę trudne, bo ciężko mi było stworzyć sobie w głowie jakiś konkretny obraz tej kultury. Ale teraz widzę, że wielokulturowość to też cecha kultury. |
Deskryptory TESE: |
Erasmus, stypendium, kultura, kompetencje, kompetencje językowe, kompetencje społeczne, wiedza |
TESE descriptors: |
Erasmus, education grant, culture, competence, language skills, social competences, knowledge |
Publikacje: |
- Róg, T. (2014). Dydaktyka języków obcych wobec rosnącej mobilności studentów. Języki Obce w Szkole, 1. Pobrane z http://www.jows.pl/node/805?page=3
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.