BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dydaktyka języków obcych wobec rosnącej mobilności studentów
Data: [2013]
Badacz: Tomasz Róg
Abstrakt:

W badaniu wzięli udział studenci z polskich uniwersytetów, politechnik i wyższych szkół zawodowych, którzy wrócili z programu Erasmus. Wywiad na wpół ustrukturyzowany przeprowadzono w 10-osobowej grupie. Badanych pytano o trudności napotkane podczas wyjazdu, nabywanie nowej wiedzy, ewentualne zmiany w nastawieniu do obcej i własnej kultury oraz nabyte umiejętności. Głównym problemem, którego studenci doświadczyli podczas wyjazdu, była bariera językowa; okazało się, że często badani nie byli przygotowani pod względem umiejętności językowych do zastanej sytuacji (np. nie rozumieli mowy potocznej albo żargonu stosowanego przez studentów). W drugiej kolejności jako problematyczne wskazywano różnice kulturowe oraz problemy finansowe. W odpowiedzi na pytanie o nabytą wiedzę respondenci wskazywali politykę i kulturę. Badani w obcym kraju musieli nauczyć się nowych zwyczajów kulturowych, związanych z komunikacją z mieszkańcami. Studenci opowiedzieli się za obowiązkiem uczestniczenia w kursach językowych przed wyjazdem na studia zagraniczne; podkreślali także wartość znajomości obcej kultury przed wyjazdem. Z kolei w odpowiedzi na pytanie o umiejętności przystosowania się do życia w innej kulturze jedna ze studentek wymieniła udział w wydarzenia kulturalnych: Brałam udział w tylu wydarzeniach, w ilu mogłam, żeby poznać lokalne zwyczaje. Poznałam mnóstwo ludzi z wielu różnych kultur. Na początku to było trochę trudne, bo ciężko mi było stworzyć sobie w głowie jakiś konkretny obraz tej kultury. Ale teraz widzę, że wielokulturowość to też cecha kultury.

Deskryptory TESE: Erasmus, stypendium, kultura, kompetencje, kompetencje językowe, kompetencje społeczne, wiedza
TESE descriptors: Erasmus, education grant, culture, competence, language skills, social competences, knowledge
Publikacje:
  • Róg, T. (2014). Dydaktyka języków obcych wobec rosnącej mobilności studentów. Języki Obce w Szkole, 1. Pobrane z http://www.jows.pl/node/805?page=3
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"