BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Organizacja terapii pedagogicznej
Data: 1993 – 1994
Badacz: Aneta Borkowska
Abstrakt:

Celem badania było uzyskanie informacji na temat liczby zespołów korekcyjno-kompensacyjnych, funkcjonujących w szkołach podstawowych w Elblągu, liczby uczniów o deficytach rozwojowych, kwalifikacji prowadzących je nauczycieli oraz metod przez nich stosowanych. Ankietę przeprowadzono w 10 elbląskich szkołach. Badanie wykazało, że sześć z 10 szkół prowadziło zespoły korekcyjno-kompensacyjne, obejmujące 270 uczniów. Wśród nich znalazło się 59 uczniów umieszczonych w zespołach bez opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, co oznaczało, że praca nauczyciela-terapeuty nie była ukierunkowana przez specjalistyczną diagnozę i tym samym była nieskuteczna. Badane zespoły liczyły zwykle zbyt wielu uczniów (osiem, dziewięć osób przy maksymalnej dopuszczalnej liczbie pięciu osób), co – jak wynika z doświadczenia – również obniża skuteczność terapii. W czterech szkołach funkcjonowały jedynie zespoły dydaktyczno-wyrównawcze, głównie z powodu braku odpowiedniej kadry. 114 uczniów skierowanych do zespołów korekcyjno-kompensacyjnych nie otrzymywało tym samym odpowiedniej pomocy. Dziewięć zespołów w badanych szkołach prowadzonych było przez nauczycieli nieposiadających świadectwa ukończenia kursu, który kwalifikowałby ich do tego rodzaju pracy. Ponadto tylko w czterech badanych szkołach wyposażenie w pomoce dydaktyczne uzyskało ocenę zadowalającą, a trzy placówki nie posiadały nawet oddzielnego gabinetu dla terapeuty.

Deskryptory TESE: trudności w nauce, terapia, szkoła podstawowa, upośledzenie fizyczne, upośledzenie percepcji, administracja edukacyjna
TESE descriptors: learning difficulty, therapy, primary school, physical disability, sensory impairment, educational administration
Publikacje:
  • Borkowska, A. (1995). Organizacja terapii pedagogicznej. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 1, 33-35.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"