Abstrakt: |
Celem badania była analiza czynników utrudniających organizowanie wycieczek szkolnych. Do zebrania materiału badawczego zastosowano ankiety wśród uczniów i pedagogów, wywiady z członkami rady pedagogicznej, dyrekcją oraz obserwację procesu przygotowania wycieczek szkolnych przez wychowawców. Badanie przeprowadzono w Zespole Szkół im. ks. Jerzego Popiełuszki w Juchnowcu Górnym. Liczba uczniów uczęszczających do placówki wynosiła w czasie przeprowadzania badania około 600 osób (w tym około 400 uczniów szkoły podstawowej oraz około 200 z gimnazjum), a liczba nauczycieli – 46. Ankietę na temat wycieczek wypełniło 40 pedagogów oraz 80 uczniów. Zdaniem 98% nauczycieli wycieczki powinny być organizowane w szkole (50% ankietowanych pedagogów przypisywało ten obowiązek wychowawcom, 40% – chętnym nauczycielom, 10% – nauczycielom świetlicy). Jedynie 35% nauczycieli chętnie organizowało wyjazdy klasowe lub szkolne (65% badanych wskazało odpowiedź przeczącą). Za główną przyczynę niechęci uznano brak odzewu wielu uczniów (60%), wśród innych trudności znalazły się także nadmiar nieodpłatnej pracy organizacyjnej (30%) oraz ogólny nadmiar pracy w szkole (10%). 85% uczniów lubi jeździć na wycieczki; 10% odpowiedziało negatywnie, a 5% wybrało odpowiedź zależy z kim i gdzie. Na podstawie odpowiedzi uczniowskich okazało się ponadto, że najczęstszym powodem niebrania udziału w wycieczkach były zbyt wysokie koszty (50%), w dalszej kolejności brak wewnętrznej potrzeby na dłuższy wyjazd (20%), brak zainteresowania wycieczką ze strony koleżanek i kolegów (10%), mało ciekawy program (12%) oraz inne powody (8%), np. złe znoszenie podróży. |