Abstrakt: |
Badanie miało na celu odpowiedź na pytania: Jaką wiedzę o przeciętnych uczniach klas I-III posiadają nauczyciele? Jaki jest stosunek emocjonalny nauczycieli do tych uczniów? Czy i jakie działania podejmują nauczyciele wobec uczniów przeciętnych? W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, którym objęto nauczycieli klas I-III z 12 szkół podstawowych z Wielkopolski. Ze 100 ankiet zakwalifikowano do badania 60. Badani wymienili 210 cech, które posiada uczeń przeciętny. 80 z tych cech było trafnych i powtarzało się z różną częstotliwością. Najczęściej wymieniano: uczeń o zahamowanej aktywności twórczej (21,3%), wykazujący sporadyczną aktywność na lekcjach i poza nimi (18,7%), niewyróżniający się na tle klasy, cichy, spokojny (17,5%). Nieliczni badani określali przeciętnego ucznia za pomocą pięciu, ośmiu trafnych cech, 35% charakteryzowało go za pomocą dwóch cech, 25% nie potrafiło w ogóle opisać ucznia przeciętnego. Prawie 50% badanych wyraziło akceptację dla zjawiska przeciętności, dla 15% przeciętność była zjawiskiem obojętnym, u 35% wywoływała uczucia niechęci, 4% określiło swój stosunek jako nieakceptujący. Ponad 50% nauczycieli zadeklarowało, że jeśli mieliby do wyboru klasę uczniów przeciętnych lub zdolnych, ale trudnych, wybraliby klasę uczniów zdolnych. |