BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Popularność dzieci twórczych w grupie rówieśniczej
Instytucja:
Data: [2002]
Badacz: Renata Wiechnik
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: 1) Czy dzieci twórcze są popularne w grupie rówieśniczej? 2) Czy dzieci twórcze i mało twórcze różnią się pod względem zajmowanej pozycji społecznej w strukturze socjometrycznej grupy rówieśniczej? Próbę badawczą stanowiło 130 sześciolatków oraz 120 dzieci w wieku szkolnym (dzieci uczęszczały do przedszkoli i szkół w województwie lubelskim). W badaniu zastosowano metodę analizy wytworów pracy dziecka (analiza rysunku) oraz metodę zadań testowych (test kółek, test nowych zastosowań, test skojarzeń). 60% osób twórczych zajmowało wysoką pozycję społeczną w grupie, natomiast 8% dzieci twórczych odczuwało antypatię rówieśników. Jednocześnie stwierdzono, że 43% dzieci o niższym poziomie zachowań twórczych również cieszyło się silną sympatią grupy, a nieżyczliwość odczuwało 14% osób. Na podobnym poziomie kształtowały się wyniki ekspansji uczuciowej badanych dzieci. Zgodnie z uzyskanymi wynikami 43% dzieci twórczych wykazywało silną sympatię, z kolei 9% – niechęć wobec rówieśników. Wśród dzieci mniej kreatywnych odsetek osób odczuwających silną sympatię do kolegów i koleżanek wynosił 45%, natomiast antypatia charakteryzowała 7% osób. Zgromadzony materiał jednoznacznie ujawnił brak związku popularności dzieci kreatywnych z ich zachowaniami twórczymi i właściwościami ich twórczej psychiki.

Deskryptory TESE: atmosfera w klasie, relacje międzygrupowe, zachowania, zachowania społeczne, postawa, kreatywność, dziecko, uczeń, zajęcia twórcze
TESE descriptors: classroom climate, intergroup relations, behaviour, social behaviour, attitude, creativity, child, pupil, creative activities
Publikacje:
  • Wiechnik, R. (2004). Popularność dzieci twórczych w grupie rówieśniczej. W: A.E. Sękowski (red.), Psychologia zdolności. Współczesne kierunki badań (s. 80-90). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"