BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Popularność metod oddziaływań wychowawczych w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych w Polsce
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Joanna Moleda
Abstrakt:

Celem badania było analiza stosowanych metod wychowawczych w ośrodkach młodzieżowych. Założono, że żadna placówka nie będzie wykorzystywać tzw. metod jednego systemu. Do zebrania materiału badawczego zastosowano specjalnie opracowany kwestionariusz dedykowany wychowawcom ośrodków. W badaniu wzięło udział 71 pedagogów (w tym 71% stanowili mężczyźni i 21% kobiety) z 15 placówek. Wiek ankietowanych mieścił się w zakresie od 26 do 57 lat (ze średnią wynoszącą 40 lat), staż pracy wahał się natomiast od 0,5 roku do 31 lat. W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono hipotezę o łączeniu metod wychowawczych. Zgromadzony materiał ujawnił, że największą popularnością cieszyły się metody typowe dla systemu dyscyplinarno-izolacyjnego (50% w 10 ośrodkach). W trzech instytucjach (20%) stosowano tylko elementy systemu dyscyplinarno-izolacyjnego i rodzinnego, a w 12 placówkach (80%) występowały metody wszystkich trzech systemów. Stwierdzono również, że wychowawcze oddziaływanie stosowano najczęściej za pośrednictwem kar i nagród (zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami w swojej pracy wykorzystywało je 80% wychowawców). Brak przepustek okazał się najczęstszą (80%) konsekwencją ponoszoną przez podopiecznych za łamanie regulaminu. Do równie popularnych należało karne przeniesienie do innej placówki (90%), zakaz oglądania telewizji i słuchania muzyki (80%) czy przeniesienie do innej grupy (70%). Respondenci przyznali się do stosowania siły wobec wychowanków, które usprawiedliwiano najczęściej takimi zachowaniami podopiecznych jak: złamanie regulaminu (90%), bójka z kolegą (90%), agresja fizyczna wobec opiekuna (90%), próba ucieczki (80%) lub próba wniesienia do ośrodka alkoholu lub narkotyków. Zdaniem większości badanych (70%) całkowity zakaz stosowania siły fizycznej wobec wychowanka jest słuszny, jednak nierealny.

Deskryptory TESE: metoda nauczania, dydaktyka, młodzież, placówka edukacyjna, dzieci w placówkach opiekuńczych, cele kształcenia, teoria wychowania, opieka nad młodzieżą, resocjalizacja, skuteczność
TESE descriptors: teaching method, didactics, youth, educational institution, children in public care, aims of education, educational theory, youth protection, correctional education, effectiveness
Publikacje:
  • Moleda, J. (2009). Popularność metod oddziaływań wychowawczych w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych w Polsce. W: I. Pospiszyl (red.), Sukcesy i porażki poprawiania niepoprawnych (s. 143-153). Kielce: Wszechnica Świętokrzyska.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"