Tytuł badania: |
Jak można kształcić wyobraźnię dzieci na lekcjach wychowania muzycznego |
Instytucja: |
|
Data: |
[1999] |
Badacz: |
Andrzej Nyderek |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania była efektywność pracy nauczyciela wychowania muzycznego, zwłaszcza jeśli chodzi o rozwój wyobraźni uczniów. Badanie polegało na słuchaniu muzyki w klasach V-VIII, polegające na interpretacji utworu muzycznego – skojarzeniach i wyobrażeniach powstałych pod wpływem percepcji muzyki absolutnej albo programowej. Zaprezentowano następujące utwory: Hopak z opery Jarmark w Seroczyńcach M. Musorgskiego (klasa piąta), Poranek z suity Peer Gynt E. Griega (klasa szósta), taniec ognia z baletu Czarodziejska miłość M. De Falli (klasa siódma), poemat symfoniczny Uczeń czarnoksiężnika P. Dukasa (klasa ósma). Uczniowie nie znali ani treści utworów, ani ich tytułów. Wysłuchane fragmenty interpretowali na zasadzie skojarzeń w formie pisemnej. W klasie piątej uczniowie kojarzyli wysłuchany utwór z marszem króla Jana Sobieskiego na wojnę z Turkami; jeden z uczniów wyobraził polowanie na niedźwiedzia. Według uczennicy z klasy szóstej Poranek może kojarzyć się ze spacerem po lesie i nadciągającym wieczorem. Dla ucznia z klasy siódmej taniec ognia skojarzył się z Nagdadem i zaklinaczem węży. Poemat symfonicznym z Ucznia czarnoksiężnika według jednej z uczennic klasy ósmej przywołuje myśl o lesie i zachodzącym słońcu.
|
Deskryptory TESE: |
edukacja muzyczna, muzyka, rozwój dziecka, sprzęt audiowizualny, zajęcia twórcze, efekt uczenia się |
TESE descriptors: |
music education, music, child development, audiovisual equipment, creative activities, learning outcome |
Publikacje: |
- Nyderek, A. (2000). Jak można kształcić wyobraźnię dzieci na lekcjach wychowania muzycznego. Wiadomości, Głosy, Rozmowy o Szkole, 1, 12-15.
|