BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Jak mierzyć cechy Wielkiej Piątki u dzieci? Prace nad Obrazkowym Pomiarem Cech Osobowości Dzieci (OPCO-D)
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Jan Cieciuch, Marta Maćkiewicz
Abstrakt:

Badacze zwracają uwagę, że badania z zakresu modelu Wielkiej Piątki dotychczas był prowadzone głównie w odniesieniu do okresu dorosłości. Jednak w ostatnim czasie zauważa się wzrost liczby opracowań na ten temat, obejmujących także wcześniejsze okresy rozwojowe – dorastanie i dzieciństwo (Shiner, Caspi, 2003; Caspi, Roberst, Shiner, 2005). Badania podjęte w ramach tego projektu zostały oparte na postulatach Caspiego, Robersta i Shiner (2005), którzy podkreślili konieczność wyjścia w badaniach nad strukturą osobowości dzieci poza tradycyjny pomiar kwestionariuszowy. Celem badań zatem uczyniono weryfikację hipotezy, zgodnie z którą istnieje możliwość odtworzenia pięcioczynnikowej struktury cech osobowości w późnym dzieciństwie w wykorzystaniem nowego narzędzia – Obrazkowego Pomiaru Cech Osobowości Dzieci. W ramach konstrukcji nowego narzędzia przyjęto założenia: 1. Wielka Piątka jest odpowiednim modelem do badania osobowości dzieci w późnym dzieciństwie. 2. W badaniach osobowości dzieci można się opierać na danych samoopisowych. 3. Metody oparte na kodzie obrazkowym są bardziej odpowiednie do badania dzieci w późnym dzieciństwie niż metody werbalne. 4. Konfirmacyjna analiza czynnikowa jest koniecznym testem jakości pomiaru. Na podstawie wyników analizy narzędzia stwierdzono, że jest ono odpowiednie do badań naukowych nad rozwojem i strukturą osobowości dzieci w okresie późnego dzieciństwa. Dość słabo jednak wypadły wskaźniki rzetelności, które zmierzono za pomocą alfy Cronbacha. Wynik ten należy przypisać prostocie narzędzia, która jest niezbędna w badania prowadzonych na dzieciach. Badacze przewidują, że w kolejnym etapie powinno się przeprowadzić walidację modelu za pomocą nowych danych.

Autorskie słowa kluczowe: cecha osobowości, Wielka Piątka, obrazkowy pomiar, późne dzieciństwo, konfirmacyjna analiza czynnikowa, OPCO-D
Author's Keywords: personality trait, Big Five personality traits, picture-based measurement, late childhood, confirmatory factor analysis, PBPS-C
Deskryptory TESE: rozwój dziecka, osobowość, badania edukacyjne, dziecko, kompetencje
TESE descriptors: child development, personality, educational research, child, competence
Publikacje:
  • Maćkiewicz, M. i Cieciuch, J. (2012). Jak mierzyć cechy Wielkiej Piątki u dzieci? Prace nad Obrazkowym Pomiarem Cech Osobowości Dzieci (OPCO-D). Psychologia Rozwojowa, 3, 69-82.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"