BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Jak licealiści wartościują poezję Jana Twardowskiego
Data: [1996]
Badacz: Monika Wróbel
Abstrakt:

Przedmiotem badania było wartościowanie poezji księdza Jana Twardowskiego przez licealistów. Sześć osób (3,2%) zadeklarowało, że nie przeczytałoby wierszy, których autorem okazałby się katolicki ksiądz. Licealiści swoją opinię motywowali monotematycznością utworów pisanych przez księży albo nieprzychylnym nastawieniem do duchownych. 33,5% respondentów przychylnie wypowiedziało się o kapłaństwie księdza Twardowskiego – z powodu propagowania przez niego treści katolickich, bliskich ludziom wierzącym, wyjątkowe, niedostępne dla każdego wyrażanie uczuć itp. Dla 117 badanych fakt, że Twardowski jest księdzem, nie miał żadnego znaczenia. Na podstawie tych wypowiedzi można wnioskować, że biografia, także osobowość autora, mają dla uczniów bardzo duże znaczenie, wpływają na interpretację twórczości. Taką postawę kształtuje nauczanie szkolne – nauczyciel sugeruje wiązanie tekstu z podmiotem rozumianym biograficznie. To sprawia, że przesłanie utworu staje się mocniejsze dzięki autorytetowi konkretnego człowieka. Uczniowie odczuwają wyjątkową wspólnotę z księdzem Twardowskim, relację tę rozpatrują w kategoriach wartości. Respondenci – zapytani o scenariusz spotkania z księdzem – wyrażali potrzebę familiarności, osobistego kontaktu z poetą. 56 osób wskazało miłość jako główną wartość tkwiącą w poezji Twardowskiego i przyczyniającą się do jej popularności. 29 badanych wymieniło sens życia, 27 – wiarę, 22 – Boga, tyle samo osób – moralność, 20 – praktyczne chrześcijaństwo. Tylko sześciu badanych widziało wartość w tematyce cierpienia, siedmiu – w akceptacji rzeczywistości, ośmiu – w tematyce prawdy. Licealiści doceniali konstrukcję świata poetyckiego opartą na doświadczeniach codzienności. Ankietowani twierdzili, że do wierszy Twardowskiego może zniechęcać podejmowanie trudnej tematyki, związanej z negatywnymi cechami człowieczeństwa. 145 badanym podobały się język i styl pisania poety ze względu na prostotę i celność uwag. 28 osób jednak nie polubiło stylu Twardowskiego, badani z tej grupy twierdzili, że styl ten jest zbyt luźny, trudny do rozszyfrowania. 12 respondentów nie udzieliło odpowiedzi na pytanie o stosunek do stylu poety. Licealiści – podobnie jak krytycy – doceniali przede wszystkim wartości religijno-duchowe i allocentryczne w poezji księdza Jana Twardowskiego.

Deskryptory TESE: literatura dla dzieci i młodzieży, literatura, religia, katolicyzm, krytycyzm, polski, czytanie
TESE descriptors: children's and youth literature, literature, religion, Catholicism, critical sense, Polish, reading
Publikacje:
  • Wróbel, M. (1996). Jak licealiści wartościują poezję Jana Twardowskiego. Polonistyka, 9, 598-603.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"