BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Jaki Żeromski? (Sondaż 1994 i 1995)
Data: 1994 – 1995
Badacz: Barbara Wnuk-Gełczewska
Abstrakt:

Celem badania było stwierdzenie, w jaki sposób uczniowie rozumieją postępowanie bohaterów książek Stefana Żeromskiego. Badanie ujawniło, że młodzież przestaje interesować się lekturami, których autorem jest Żeromski. Uczniowie nie rozumieją idei wyznawanych przez bohaterów, wolą postacie niedoskonałe, niedojrzałe niż całkowicie poświęcające się wyższym wartościom. W pracach uczniów na pierwszy plan wysuwały się: depresyjność, filozofia samotności, poczucie nieładu w świecie, pomieszania idei. Młodzi ludzie widzą zmianę systemu wartości, w którym idee ustępują miejsca konsumpcjonizmowi: A co jest ideałem młodych dziś? Boję się, że jest to pieniądz, osiągnięcie największego zysku możliwie jak najmniejszym kosztem. Uczniowie identyfikowali się z postaciami Przedwiośnia, które odczuwały wewnętrzne napięcie, rozdarcie między różnymi ideami. Żeromskiego uczniowie czytają raczej jako pisarza egzystencjalnego, podobnie jak Vonneguta, Camusa, Bułhakowa albo Dostojewskiego. Badana młodzież odrzucała w książkach Żeromskiego: społecznikowski model pisarstwa, sztuczność i schematyzm bohaterów oraz ich powtarzalność w różnych utworach.

Deskryptory TESE: literatura, literatura dla dzieci i młodzieży, wiedza, indywidualizm, inteligencja, krytycyzm, polski, czytanie
TESE descriptors: literature, children's and youth literature, knowledge, individualism, intelligence, critical sense, Polish, reading
Publikacje:
  • Wnuk-Gełczewska, B. (1996). Jaki Żeromski? (Sondaż 1994 i 1995). Polonistyka, 6, 346-348.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"