BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przemoc i agresja między uczniami
Instytucja:
Data: kwiecień 2000
Badacz: Iwona Tyrna-Łoj
Abstrakt:

Przedmiotem ankiety były agresja i przemoc wśród uczniów klas IV-V szkoły podstawowej w województwie śląskim. W ankiecie pytano badanych o to, czy są bici przez uczniów ze starszych klas, czy giną im przedmioty przyniesione do szkoły, czy byli zastraszani albo wyzywani przez rówieśników z klasy. Jedno pytanie miało charakter otwarty: do kogo zwracają się uczniowie o pomoc, jeżeli ktoś robi im krzywdę? Badaniem objęto 112 uczniów, w tym 56 chłopców i tyle samo dziewczynek. Badanie wykazało, że 17,86% chłopców było bitych przez starszych uczniów ze szkoły. Prawie połowa badanych chłopców była zastraszana albo wyzywana przez rówieśników z klasy. W przypadku dziewczynek odsetek bitych przez starszych uczniów i zastraszanych przez rówieśników z klasy był niższy niż wśród chłopców – takich uczennic było odpowiednio 3,57% i 28,57%. Dziewczynkom częściej niż chłopcom giną rzeczy przyniesione z domu do szkoły – ofiarami kradzieży stało 42,86% dziewcząt i 21,43%. Chłopcom częściej niż dziewczynkom kradziono pieniądze – odsetek badanych wyniósł odpowiednio 21,43% i 3,57%. 75% chłopców i 96,43% dziewcząt najczęściej szuka pomocy u wychowawcy klasy. Do dyrektora zwraca się w takich sytuacjach 17,86% chłopców i 28,57% dziewcząt. Najrzadziej badani szukają pomocy u swoich rodziców – 10,71% chłopców i 14,29% dziewczynek.

Autorskie słowa kluczowe: agresja
Deskryptory TESE: przemoc, przemoc szkolna, krzywdzenie dzieci, złe sprawowanie, oszustwo, przestępczość, uczeń
TESE descriptors: violence, bullying, child abuse, misconduct, cheating, dellinquency, pupil
Publikacje:
  • Tyrna-Łoj, I. (2000/2001). Przemoc i agresja między uczniami. Nowe w Szkole, 3, 19-20, 24.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"