BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przemoc i agresja w społeczności uczniów
Data: [1999]
Badacz: Jolanta Lipińska
Abstrakt:

Przedmiotem badania były przemoc i agresja wśród uczniów. W badaniach sondażowych posłużono się kwestionariuszem anonimowej ankiety. Badaniem objęto 172 uczniów klas pierwszych i ostatnich z wybranych szkół ponadpodstawowych, w tym: 55 osób z liceum, 61 z technikum oraz 52 osoby ze szkoły zawodowej. Wśród badanych było 64% osób mieszkających w mieście i 36% na wsi. 14 respondentów czasowo mieszkało w internacie. 52,5% uczniów technikum i 50% ze szkoły zawodowej miało oceny dobre ze sprawowania. 10,7% respondentów ze szkół zawodowych miało ocenę nieodpowiednią ze sprawowania. Najbardziej różnicującym czynnikiem w przypadku poziomu agresywności okazał się typ szkoły. 39,5% badanych zadeklarowało chęć rozstrzygania sporów za pomocą siły. 45% uczniów technikum przyznało się do stosowania przemocy wobec kolegów; to samo zadeklarowało 37,5% uczniów ze szkół zawodowych i 32,7% z liceum. Więcej postaw agresywnych zaobserwowano wśród młodszych uczniów. 49,4% respondentów przyznało się do uczestniczenia w bójkach, najczęściej brali w nich udział uczniowie szkoły zawodowej (41,1%). Do jednorazowego uczestnictwa w tego typu sporach przyznało się 16,4% uczniów technikum. Ponad połowa badanych z liceum zaprzeczyła swojemu uczestnictwu w bójkach z rówieśnikami. 13,5% uczestników bójek wywoływało je świadomie, 11% badanych zostało tylko wciągniętych w burdy. 20,3% badanych przyznało, że uczestniczyli w bójce przypadkowo. Tylko wśród licealistów nie było osoby, która zadeklarowałaby wywołanie bójki. 59,5% ankietowanych przejawiało wysoki poziom agresywności. 28% uczniów agresja sprawiała przyjemność. Zbadano związek stosunku młodzieży do innych ludzi z poziomem agresji uczniów szkół ponadpodstawowych. Większość ankietowanych przejawiała odpowiedni stosunek wobec dziewcząt (swoich partnerek). 10% badanych przyznało się do brutalnego traktowania swoich partnerek, najwięcej wśród sprawców było uczniów szkół zawodowych, najmniej zaś – licealistów (3,2%). Agresywnego charakteru relacji z partnerkami nie różnicował wiek badanych. Prawie 20% ankietowanych miało skłonności do seksualnego wykorzystywania dziewczyn. 90,1% młodzieży miało zdrowy stosunek wobec dzieci. 9% ankietowanych (w tym najwięcej uczniów szkół zawodowych) przyznało się do brutalnych zachowań wobec dzieci. Blisko 12% badanych miało na swoim koncie kradzieże (najwięcej uczniów szkół zawodowych).

Deskryptory TESE: przemoc, przemoc szkolna, krzywdzenie dzieci, rozwiązywanie problemów, rozstrzygnięcie sporu, relacje interpersonalne, zachowania społeczne
TESE descriptors: violence, bullying, child abuse, problem solving, dispute settlement, interpersonal relations, social behaviour
Publikacje:
  • Lipińska, J. (1999). Przemoc i agresja w społeczności uczniów. Opieka, Wychowanie, Terapia, 1, 5-7.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"