BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przemoc i agresja w społeczności uczniów w okresie dorastania
Data: 1996
Badacz: Jolanta Lipińska
Abstrakt:

Przedmiotem badania były przemoc i agresja wśród uczniów klas siódmych i ósmych szkoły podstawowej. W badaniu uczestniczyło 117 osób, uczęszczających do szkoły w małym mieście, w tym 59 dziewcząt i 58 chłopców. Pięciu respondentów miało oceny niższe niż dostateczne na koniec roku szkolnego; pięciu uczniów otrzymało ocenę nieodpowiednią z zachowania. Badanie potwierdziło, że w placówce dochodzi do aktów przemocy i agresji; uczniowie stykali się z agresją bezpośrednią i pośrednią, fizyczną i słowną, jawną i ukrytą, spontaniczną i instrumentalną. Respondenci najczęściej doświadczali agresji fizycznej (szturchanie, popychanie, nawet uderzenia i pobicia). 65% badanych było świadkami szarpania i popychania; w tej grupie znalazło się więcej chłopców niż dziewcząt. Z agresją nigdy nie zetknęli się: dwie dziewczynki i jeden chłopiec. 88% uczniów było świadkami uderzeń i pobicia. Agresorami w prawie wszystkich (98%) przypadkach byli chłopcy. Zdaniem 83,8% respondentów agresję słowną najczęściej stosowali chłopcy, dziewczęta w tej roli zostały wskazane przez dwie osoby. 64,9% badanych przyznało, że byli często świadkami agresji słownej. 93,2% respondentów było z kolei świadkami poniżania i ośmieszania, w tym 41% osób – często. Zdaniem 71,8% uczniów agresję w postaci ośmieszania i poniżania stosowali przede wszystkim chłopcy. Rzadziej respondenci stykali się z szantażem: 3,4% często, 11,9% dwa, trzy razy, 8,6% jeden raz, a 76% nigdy. 94 uczniów przyznało, że nigdy nie byli świadkami, by ktoś przymuszał kogoś innego do stosowania przemocy wobec rówieśników. W opinii siódmo- i ósmoklasistów presję najczęściej stosowali chłopcy w porównaniu z dziewczętami. 29,1% badanych było ofiarami przemocy raz, 14,5% dwa, trzy razy, 10,3% często. Chłopcy częściej niż dziewczęta padali ofiarami przemocy. 64,1% respondentów zadeklarowało, że nigdy nie byli agresywni wobec innych uczniów. 23,9% badanych przyznało się do jednokrotnego aktu przemocy, 9,4% do dwu- albo trzykrotnego. Trzy osoby często stosowały przemoc wobec innych. Zdaniem ponad połowy respondentów agresorami są stale ci sami uczniowie, w opinii zaś 45,3% różni uczniowie w zależności od sytuacji. 2,6% badanych twierdziło, że agresywne są grupy (bandy) uczniowskie. Do przemocy zdaniem uczniów najczęściej dochodziło na korytarzach szkolnych (52,1%) i boiskach (33,3%); według 9,4% uczniów agresja występowała w klasach szkolnych.

Deskryptory TESE: przemoc, przemoc szkolna, zachowania społeczne, konflikt, rozwiązywanie problemów
TESE descriptors: violence, bullying, social behaviour, conflict, problem solving
Publikacje:
  • Lipińska, J. (1997). Przemoc i agresja w społeczności uczniów w okresie dorastania. Opieka, Wychowanie, Terapia, 2, 7-10.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"