BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Motywowanie do rozwoju zawodowego pracownika na polskim rynku pracy
Instytucja:
Data: 1995 – 1998
Badacz: Bożena Bartczak
Abstrakt:

Celem badania była analiza edukacyjnych inicjatyw przystosowawczych i ich skuteczność we wspieraniu radzenia sobie na rynku pracy. Kwestionariusz ankiety, wykorzystany w badaniu, opracowała Bożena Bartczak. Edukacyjne inicjatywy przystosowawcze sklasyfikowano według stopnia dostępności: dostępne dla każdego (np. szkoły dla dorosłych), dostępne tylko dla bezrobotnych (np. kursy zawodowe) oraz dostępne tylko dla pracowników danego przedsiębiorstwa (np. językowe, obsługi maszyn i urządzeń). Badaniem objęto 360 osób, pochodzących z czterech różnych przedsiębiorstw z Kutna: sprywatyzowanego kapitałowo, spółki pracowniczej, instytucji państwowej oraz instytucji budżetowej. Po 30 osób z każdej z czterech instytucji: pozostawało bez pracy, utraciło pracę i zmieniło pracę. Z założenia każda inicjatywa przystosowawcza ma zwiększać wartość pracownika w oczach pracodawcy, jednak nie każda z nich działa efektywnie. Inicjatywy pasywne, nierzadko narzucane pracownikowi, mogłyby stać się źródłem motywacji, ale stwierdzono, że między ich stosowaniem a skutecznością radzenia sobie występuje negatywny związek. Wzrost skuteczności radzenia sobie zaobserwowano w sytuacji, kiedy to sam pracownik jest źródłem inicjatywy przystosowawczej – wtedy wzrasta jego motywacja do rozwoju zawodowego. Wskaźnik korelacji nieistotny wystąpił w sytuacji, kiedy to pracodawca postulował inicjatywę przystosowawczą. Stwierdzono spadek skuteczności radzenia sobie wśród bezrobotnych, którzy brali udział w inicjatywach oferowanych przez urzędy pracy. Może to wynikać z przekonania bezrobotnego o ograniczającej roli takich narzucanych inicjatyw przystosowawczych. Nie zaobserwowano związku między skutecznością radzenia sobie a udziałem w inicjatywach przystosowawczych, oferowanych przez przedsiębiorstwo, w którym pracuje dana osoba. Natomiast jeśli pracownik albo osoba bezrobotna decyduje się na udział w inicjatywach ogólnodostępnych, zwiększa się jego skuteczność radzenia sobie, na co wpływa m.in. czynnik własnej aktywności, niezbędny do podjęcia decyzji o udziale w takiej formie aktywności zawodowej.

Deskryptory TESE: bezrobocie, edukacja dorosłych, praca, umiejętności zawodowe, motywacja
TESE descriptors: unemployment, adult education, labour, skill, motivation
Publikacje:
  • Bartczak, B. (2000). Motywowanie do rozwoju zawodowego pracownika na polskim rynku pracy. Prace Naukowe. Psychologia, VIII, 5-13.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"