BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Motywacyjne aspekty kształcenia studentów w zakresie technologii informacyjnych
Data: 1996 – 1999
Badacz: Irena Pulak
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w latach 1996-1997 wśród 180 aktywnych zawodowo nauczycieli szkół średnich i podstawowych w Małopolsce. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety. W procesie nauczania i uczenia się stale z komputera korzystało tylko nieco ponad 6% respondentów, choć aż 40% z nich miało dostęp do sprzętu komputerowego w szkole. Aż 80% nauczycieli deklarowało, że nie mają przygotowania informatycznego i doświadczenia w pracy z komputerem. Badani ujawnili, że nie docierają do nich dostateczne informacje o oprogramowaniu edukacyjnym, dostępnym na rynku, a także o ofertach wykorzystania takiego oprogramowania w praktyce szkolnej. Drugie z omawianych przez autorkę badań przeprowadzono w 1999 roku wśród 110 studentów Akademii Pedagogicznej w Krakowie. 17% respondentów z tej grupy w pełni akceptowało, a nierzadko ujawniało fascynację zastosowaniem komputera w życiu codziennym i praktyce dydaktycznej. Osoby te najczęściej posiadały sprzęt komputerowy w domu albo inny stały dostęp do komputera. 31% studentów wykazywało postawę umiarkowanie pozytywną – badani ci doceniali rolę komputera jako narzędzia i uniwersalnego medium, ale nie zawsze chcieli doskonalić swoje kwalifikacje. 30% badanych charakteryzowała postawa obojętna, najczęściej z powodu niewielkiego doświadczenia w pracy z komputerem. 18% studentów prezentowało postawę negatywną, często związaną z brakiem rozeznania się w możliwościach wykorzystania komputera w życiu codziennym i praktyce dydaktycznej. 14% badanych było zdecydowanie przeciwnych stosowaniu komputera i innych technologii informacyjnych (TIK) zarówno w życiu codziennym, jak i w praktyce dydaktycznej.

Deskryptory TESE: motywacja, komputer, komputer domowy, sprzęt informatyczny, sprzęt komputerowy, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: motivation, computer, home computer, ICT equipment, hardware, ICT
Publikacje:
  • Pulak, I. (2001). Motywacyjne aspekty kształcenia studentów w zakresie technologii informacyjnych. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, LIV, 147-153.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"