Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w latach 1996-1997 wśród 180 aktywnych zawodowo nauczycieli szkół średnich i podstawowych w Małopolsce. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety. W procesie nauczania i uczenia się stale z komputera korzystało tylko nieco ponad 6% respondentów, choć aż 40% z nich miało dostęp do sprzętu komputerowego w szkole. Aż 80% nauczycieli deklarowało, że nie mają przygotowania informatycznego i doświadczenia w pracy z komputerem. Badani ujawnili, że nie docierają do nich dostateczne informacje o oprogramowaniu edukacyjnym, dostępnym na rynku, a także o ofertach wykorzystania takiego oprogramowania w praktyce szkolnej. Drugie z omawianych przez autorkę badań przeprowadzono w 1999 roku wśród 110 studentów Akademii Pedagogicznej w Krakowie. 17% respondentów z tej grupy w pełni akceptowało, a nierzadko ujawniało fascynację zastosowaniem komputera w życiu codziennym i praktyce dydaktycznej. Osoby te najczęściej posiadały sprzęt komputerowy w domu albo inny stały dostęp do komputera. 31% studentów wykazywało postawę umiarkowanie pozytywną – badani ci doceniali rolę komputera jako narzędzia i uniwersalnego medium, ale nie zawsze chcieli doskonalić swoje kwalifikacje. 30% badanych charakteryzowała postawa obojętna, najczęściej z powodu niewielkiego doświadczenia w pracy z komputerem. 18% studentów prezentowało postawę negatywną, często związaną z brakiem rozeznania się w możliwościach wykorzystania komputera w życiu codziennym i praktyce dydaktycznej. 14% badanych było zdecydowanie przeciwnych stosowaniu komputera i innych technologii informacyjnych (TIK) zarówno w życiu codziennym, jak i w praktyce dydaktycznej. |