Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy strategii motywacyjnych, wykorzystywanych przez nauczycieli. Próbę badawczą stanowiło 117 pedagogów zatrudnionych w szkołach podstawowych w województwie śląskim. Do zebrania materiału posłużono się testem niedokończonych zdań. W wyniku przeprowadzonego badania wyodrębniono 10 następujących kategorii: stosowany system ocen (83 wskazań), nagroda słowna i rzeczowa – pochwała, wyróżnienie, książka (55), kara słowna, zakazy, nagana, upomnienie, ostrzeżenie, groźba (41), dodatkowy system ocen – punkty, znaczki, plusy, minusy (38), systematyczna kontrola i sprawdzanie postępów, odpytywanie, kartkówki, sprawdziany (36), stosowanie ciekawych oraz aktywizujących metod i form pracy, pomocy dydaktycznych (26), wycieczka, wyjście do kina, muzeum, teatru, organizacja dyskoteki (16), wprowadzenie elementów rywalizacji, konkursy, porównanie z innymi (13), powierzanie odpowiedzialnej funkcji, zadań do wykonania (dziewięć wskazań), przyjazna atmosfera na lekcji i dobry kontakt nauczyciela z uczniami (osiem). Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano, że wśród stosowanych strategii respondenci preferowali sposoby związane z nagradzaniem lub karaniem (z dominującą rolą oceny szkolnej – 70,94%). Na podstawie udzielonych odpowiedzi ustalono, że nagrody i wyróżnienia niezwiązane bezpośrednio ze stosowanym systemem ocen wybierało 47% nauczycieli. Ponadto 35,04% osób do motywowania wykorzystywało kary, a zdaniem 30,77% najodpowiedniejszym sposobem była systematyczna kontrola (w tym odpytywanie oraz kartkówki). Zwrócono uwagę, że jedynie 6,8% respondentów wskazało pozytywne i przyjazne relacje interpersonalne pedagoga z uczniami jako formę motywującą do nauki. |