BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Analiza wyników programu biblioterapeutycznego z dziećmi niedosłyszącymi (słabosłyszącymi)
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: październik 1993 – kwiecień 1994
Badacz: Ewa Tomasik, Mirosława Zatorska
Abstrakt:

Celem badania była analiza wyników programu biblioterapeutycznego z dziećmi niedosłyszącymi – uczniami klasy ósmej szkoły dla niedosłyszących w Warszawie. W programie wzięło udział 10 uczniów (sześć dziewcząt i czterech chłopców). Ośmiu badanych miało za sobą krótki pobyt w zwykłym przedszkolu, dwóch – w zwykłej szkole. Program składał się z 25 sesji trwających około 60 minut. Dzieci dobrano na podstawie konsultacji z dyrekcją szkoły i polonistką. Program biblioterapeutyczny miał na celu rozwój czytelnictwa i motywację do ekspresji słownej w wyrażaniu własnych problemów życiowych, a także rozwój zainteresowań, np. czytelniczych. Przed rozpoczęciem programu dzieci zostały przebadane techniką projekcyjną (Jaki jestem), testem zdań niedokończonych oraz kwestionariuszem o sytuacji rodzinnej (pytano m.in. o czas wolny, zainteresowania, czytelnictwo rodziny). Pod koniec powtórzono test zdań niedokończonych oraz poproszono badane dzieci o pisemną ocenę zajęć biblioterapeutycznych. Na spotkaniach z dziećmi poruszano takie tematy jak: upośledzenie słuchu i jego konsekwencje, znaczenie języka, postawy wobec niesłyszących, możliwości postępowania z dzieckiem niesłyszącym, rola książki w rozwoju języka, potrzeba kontaktu ze słyszącymi, własny plan na życie, stosunki w rodzinie, wrażliwość na los innych ludzi itp. Połowa badanych miała w swoich domach znaczną liczbę książek, co wynikało z wykształcenia rodziców. Niektóre dzieci jednak skarżyły się na brak książek w biblioteczkach domowych, czego powodem była m.in. trudna sytuacja lokalowa. Trzech uczniów przyznało, że w ich domach rodzice nie zachęcają do czytania i nie rozmawiają z nimi o przeczytanych lekturach. Dziewięcioro dzieci w czasie wolnym oglądało programy telewizyjne przeznaczone dla dorosłych, m.in. serial Dynastia. Dwoje dzieci należało do biblioteki publicznej. Żadne z dzieci nie wymieniło wśród swoich zainteresowań czytania książek. Dzieci nie wymieniały wśród ulubionych książek żadnych tytułów spoza kanonu lektur, jednak zdawały sobie sprawę z wartości czytelnictwa. Badanie wykazało, że najlepiej osiągniętym celem był rozwój czytelnictwa dzieci niesłyszących. Uczniowie wychodzą wyraźnie poza lektury obowiązkowe w kierunku literatury młodzieżowej, rezygnują z czytania komiksów. Zaobserwowano ponadto wyraźny wzrost czytelnictwa wśród dzieci objętych programem biblioterapeutycznym.

Deskryptory TESE: upośledzenie, trudności w czytaniu, terapia, upośledzenie słuchu, czytanie, specjalne potrzeby edukacyjne
TESE descriptors: disability, reading difficulty, therapy, hearing impairment, reading, special educational needs
Publikacje:
  • Tomasik, E. (1995). Analiza wyników programu biblioterapeutycznego z dziećmi niedosłyszącymi (słabosłyszącymi). Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 6, 66-71.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"