BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stosunki społeczne między nauczycielami a uczniami
Data: 1991 – 1992
Badacz: Mirosław Krężel
Abstrakt:

Przedmiotem badania były stosunki między nauczycielami a uczniami. Badaniem objęto 1800 uczniów. Do pomiaru wykorzystano anonimową ankietę audytoryjną. Do analizy przyjęto 1738 ankiet. Zadaniem uczniów było określenie charakteru ich stosunków z nauczycielami poprzez odniesienie się do wielu twierdzeń zawartych w ankiecie. Badanie wykazało, że tylko blisko jedna piąta badanych postrzegała nauczycieli jako osoby chcące nawiązać przyjazne stosunki z uczniami. Bardziej skłonna do takich wniosków była młodzież ze szkół podstawowych i zasadniczych zawodowych. W tych placówkach jedna czwarta młodzieży zauważyła istnienie takiej postawy u nauczycieli. Uczniowie średniej szkoły artystycznej i pomaturalnej uznali, że nauczyciele w zdecydowanej większości unikają przyjaznych stosunków ze swoimi uczniami. W szkole pomaturalnej aż 57,2% respondentów nie odpowiedziało na to pytanie. Blisko 50% badanych zgodziło się ze zdaniem, że nauczyciele nie próbują zrozumieć problemów uczniów. Największy odsetek (54%) wystąpił wśród uczniów szkół średniej artystycznej i technikum, najmniejszy wśród uczniów szkoły podstawowej (41,4%). Aż 42,9% młodzieży ze szkoły pomaturalnej nie odpowiedziało na to pytanie. 686 uczniów miało konflikt z nauczycielem. Brak takiego rodzaju relacji zadeklarowało 39,3% badanych. Najwięcej konfliktów wystąpiło wśród wychowanków szkoły artystycznej, pomaturalnej, technikum, zasadniczej zawodowej i liceum ogólnokształcącego, najmniej zaś wśród respondentów uczęszczających do liceum zawodowego i szkoły podstawowej. Postawę nauczyciela jako sprawiedliwą oceniło: 8,6% uczniów szkoły podstawowej, 5,8% ze szkoły zawodowej, 3,7% z technikum, 2,2% z liceum zawodowego, 2,8% z liceum ogólnokształcącego. Żadna osoba ze szkoły średniej artystycznej oraz pomaturalnej nie zgodziła się ze zdaniem Nauczyciele są sprawiedliwi. Partnerskie stosunki uczeń – nauczyciel dostrzegło 22% badanych. Ze zdaniem Uczniowie są dla nauczycieli partnerami nie zgodziło się i raczej się nie zgodziło: 67% uczniów technikum, 63,3% z liceum ogólnokształcącego oraz 58,4% ze średniej szkoły artystycznej. Najwięcej uczniów ze szkoły podstawowej (61,6%) oraz liceum zawodowego (53,5%) zgodziło się ze zdaniem, że nauczyciele starają się, aby na lekcjach była dobra atmosfera. Z tym stwierdzeniem nie zgodziło się: 36% uczniów technikum, blisko 40% licealistów oraz prawie 30% uczniów zasadniczej szkoły zawodowej. Na podstawie wyników badania sformułowano następujące wnioski: relacje nauczyciel – uczeń częściej są powierzchowne albo pozorne niż pogłębione; znaczna część uczniów (od 50% do 75%) uważa, że nauczyciele unikają bliskich kontaktów z nimi; częściej niż w innych szkołach nauczyciele szkoły artystycznej i pomaturalnej wykazywali tendencję do odrzucania uczniów, co pogłębiało konflikty między obiema grupami; duża część uczniów nie chce albo nie potrafi ocenić kontaktów z nauczycielami.

Deskryptory TESE: relacja nauczyciel – uczeń, relacje interpersonalne, relacja dorosły – dziecko, zachowania społeczne, protest, konflikt, nauczyciel, uczeń, uczestnictwo nauczycieli
TESE descriptors: teacher-student relation, interpersonal relations, adult-child relation, social behaviour, protest, conflict, teacher, pupil, teacher participation
Publikacje:
  • Krężel, M. (1995). Stosunki społeczne między nauczycielami a uczniami. Zeszyty Naukowe. Prace Instytutu Pedagogiki i Psychologii, 21, 23-37.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"