Abstrakt: |
Główne problemy badawcze sformułowano jako: źródła informacji historycznej o stosunkach polsko-niemieckich i niemiecko-polskich, opinie o Niemcach i Niemczech oraz Polakach i Polsce, wiedza faktograficzna dotycząca stosunków polsko-niemieckich i niemiecko-polskich, znajomość wybitnych postaci historycznych. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza. Teren badania stanowiły szkoły średnie w Zgorzelcu oraz Görlitz. Próba liczyła 500 uczniów (w tym 320 Polaków oraz 180 Niemców). W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że zdaniem respondentów głównym źródłem informacji o Niemczech i Niemcach (56%) oraz Polsce i Polakach (44%) była telewizja. Zgodnie z udzielonymi odpowiedziami odnotowano, że według 64% polskich uczniów najistotniejszymi wydarzeniami z dziejów stosunków polsko-niemieckich były I i II wojna światowa. Jednocześnie stwierdzono, że uczniowie niemieccy dysponowali niewielką wiedzą (w porównaniu z rówieśnikami z Polski) w zakresie tematyki badawczej (jedynie 18% wykazało wiedzę w zakresie tematyki II wojny światowej). Na podstawie zgromadzonego materiału okazało się również, że do najbardziej znanych osobistości pochodzących z Niemiec zaliczono: Adolfa Hitlera (68% wskazań – odpowiedzi udzielali polscy respondenci), Helmuta Kohla (49%) oraz Ottona III (38%). Ankietowani wskazywali także Ludwiga van Beethovena (83%) i Alberta Einsteina (71%). Wśród niemieckich respondentów natomiast najbardziej znany okazał się Lech Wałęsa (78%); następnie badani wymieniali także Fryderyka Chopina (68%), Marię Curie-Skłodowską (58%) oraz Karola Wojtyłę (52%). Dodatkowo odnotowano, że młodzież polska i niemiecka wyrażała dezaprobatę w stosunku do haseł głoszonych przez nacjonalistów. |