BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stosunki polsko-niemieckie w podręcznikach i świadomości historycznej młodzieży
Data: [1999]
Badacz: Barbara Kubis
Abstrakt:

Celem badania było poznanie aktualnego stanu świadomości młodzieży na temat stosunków polsko-niemieckich. Badaniem metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety objęto 657 uczniów szkół średnich z województw: opolskiego, wrocławskiego, katowickiego. Wśród znanych uczniom wydarzeń historycznych związanych ze stosunkami polsko-niemieckimi dominowała znajomość drugiej wojny światowej (ponad 80%), następnie bitwa pod Grunwaldem (61,2%), rozbiory Polski (52%), wojny za czasów Piastów (35,5%), pierwsza wojna światowa (26%), zjazd w Gnieźnie i przyjazd Ottona (25%; młodsi uczniowie – 34%), hołd pruski (23%). Uczniowie wymieniali wiele wydarzeń, najczęściej fakty polityczne, militarne, dotyczące konfliktów i wojen. Wskazywano też wydarzenia pozytywne: zburzenie muru berlińskiego – 57,2%, wsparcie Ottona III w staraniach Chrobrego o koronę – 31%, układ pokojowy z 1970 – 8%, traktat o dobrym sąsiedztwie z 1991 – 7,5%, ruch oporu w Niemczech przeciw faszyzmowi – 4%. Wśród osobowości pozytywnych wymieniano H. Kohla – 62% starszych i 45% młodszych roczników, cesarza Ottona III – 53%, kanclerza G. Schroedera – 18%, W. Brandta – 12%, M. Lutra – 8%; pojedynczo wymieniano także przedstawicieli nauki, kultury, sportu. Wśród postaci negatywnych dominował A. Hitler – ponad 90%, wymieniano też cesarzy niemieckich, władców Prus. Zaobserwowano spadek niechęci do O. Bismarcka w porównaniu z wynikami wcześniejszych badań. Stosunki polsko-niemieckie aktualne i w przeszłości 52% badanych uznało za dobre, 21,2% za średnie, 10% za negatywne; wśród pozytywów wymieniano współpracę gospodarczą, pomoc w czasie powodzi w 1997, poparcie w staraniach o przyjęcie do struktur europejskich. 35% uczniów klas starszych oceniało własną wiedzę o historii obu narodów pozytywnie i dobrze, 26,1% przeciętnie, 22% nisko; w klasach młodszych dobrze oceniało ją 22%, przeciętnie i nisko 65%. Słowa Niemiecniemiecki 86% kojarzyły się z zachodnim sąsiadem Polski i jego mieszkańcami; 58% młodzieży klas pierwszych i drugich wskazało skojarzenia z markami niemieckich samochodów, 25% dobre zarobki, 23% mocną drużynę piłkarską, 20,5% wywołanie drugiej wojny światowej, 9,3% dobrobyt, 8% porządek, 7,5% rodzinę w Niemczech; w klasach starszych 41% podało skojarzenia z wysokim poziomem gospodarki, 25% z dobrym piwem, 18% z autostradami, 17% z wojną i obozami, 7% z faszyzmem.

Deskryptory TESE: historia, relacje międzygrupowe, Polska, Niemcy, młodzież, szkoła średnia
TESE descriptors: history, intergroup relations, Poland, Germany, youth, secondary school
Publikacje:
  • Kubis, B. (1999). Stosunki polsko-niemieckie w podręcznikach i świadomości historycznej młodzieży. Edukacja Humanistyczna. Kwartalnik, 2-3, 119-125.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"