BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stosunki emocjonalne w rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Barbara Harwas-Napierała, Żaneta Stelter
Abstrakt:

Celem badania było określenie stosunków emocjonalnych w systemach rodzinnych z dzieckiem o ograniczonej sprawności intelektualnej. Badaniem objęto 50 rodzin (184 osoby) składających się z rodziców i dwójki dzieci, w tym jednego niepełnosprawnego intelektualnie. W każdej rodzinie przebadano rodziców, w pięciu badaniem nie objęto zdrowego rodzeństwa (zbyt młody wiek), w 11 zaś – dziecka niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu znacznym. Ostatecznie w próbie znalazło się 50 matek i 50 ojców oraz 45 zdrowych dzieci i 39 dzieci niepełnosprawnych intelektualnie. W badaniu zastosowano Test Stosunków Rodzinnych Anthony-Bene (Bene, Anthony, 1984). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że obecność dziecka niepełnosprawnego intelektualnie wpływała na relacje emocjonalne w rodzinie. Największe zaangażowanie emocjonalne prezentowały matki i dzieci niepełnosprawne. Wymiana uczuciowa członków rodziny z mężem/ojcem okazała się wyraźnie ograniczona; jeśli kierowano w stronę ojca jakieś uczucia, były one najczęściej negatywne. Obecność dziecka niepełnosprawnego intelektualnie w rodzinie wpływała również na relacje między rodzicami. Przy pozytywnym zaangażowaniu matek w relacje z partnerem kierowały one w jego stronę większość przejawianych emocji negatywnych. Ojcowie prezentowali równie silne zaangażowanie w relacje z matką, jednak częściej były to emocje pozytywne niż negatywne.

Deskryptory TESE: niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie, rodzina, rodzice, relacja rodzice – dziecko, relacje interpersonalne, psychologia
TESE descriptors: intellectual disability, disability, family, parents, parent-child relation, interpersonal relations, psychology
Publikacje:
  • Stelter, Ż. i Harwas-Napierała, B. (2010). Stosunki emocjonalne w rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie. Czasopismo Psychologiczne, 2, 199-207.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"