BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stosunki społeczne w klasie integracyjnej na podstawie badań przeprowadzonych w klasach gimnazjalnych
Data: [2007]
Badacz: Agnieszka Tomaszewska
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka rozkładu stosunków sympatii i antypatii w klasie, określenie pozycji uczniów w klasie według kryterium ich popularności, wyznaczenie kryteriów wyborów socjometrycznych w klasie, a także ukazanie układu trwałych więzi pomiędzy uczniami. Do zebrania materiału wykorzystano techniki socjometryczne. Na podstawie wyników stwierdzono, że w klasach integracyjnych najwięcej sympatii zyskują uczniowie pełnosprawni – zawsze wskazywano ich jako „gwiazdy” w wyborze socjometrycznym. Mimo to najczęściej uczniów pełnosprawnych typowano także w wyborach dotyczących antypatii. W kategorii sympatii osoby niepełnosprawne zajmowały pozycje środkowe i końcowe, a w kryterium antypatii – miejsce głównie środkowe, co oznacza, że dzieci niepełnosprawne są w pełni akceptowane w klasie integracyjnej. U osoby chcącej być lubianą najbardziej pożądaną cechą było poczucie humoru, także uśmiech, pozytywne nastawienie do życia, życzliwość i dobre zachowanie. Najrzadziej cenione cechy przez uczniów klas integracyjnych to mądrość, inteligencja i atrakcyjność fizyczna. Dzieci najczęściej odrzucały rówieśników zarozumiałych, zbyt pewnych siebie i niesympatycznych. Okazało się ponadto, że dzieci niepełnosprawne najrzadziej były wybierane na przyjaciół, być może ze względu na utrudniony dostęp do nich (pochodziły często z innych części miasta, nie były samodzielne, a ich rodzice prezentowali postawy nadopiekuńcze). Niepełnosprawni uczniowie byli trzy razy rzadziej wybierani na najlepszych kolegów niż sprawni.

Deskryptory TESE: atmosfera w klasie, relacje interpersonalne, upośledzenie, relacje międzygrupowe, klasa
TESE descriptors: classroom climate, interpersonal relations, disability, intergroup relations, class
Publikacje:
  • Tomaszewska, A. (2008). Stosunki społeczne w klasie integracyjnej na podstawie badań przeprowadzonych w klasach gimnazjalnych. Poznańskie Zeszyty Humanistyczne, 10, 25-29.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"