BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stosunki wewnątrzrodzinne w percepcji dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym
Instytucja:
Data: [1995]
Badacz: Jolanta Ostasz
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź, jak dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym spostrzegają stosunek emocjonalnych rodziców i członków rodziny do siebie i jakimi uczuciami ich obdarzają. Badaniem objęto 60-osobową grupę dzieci w wieku szkolnym z mózgowym porażeniem dziecięcym, uczących się w SOS-W TPD w Warszawie-Międzylesiu, SPS nr 327 w Warszawie i SZNOZ-Zagórze pod Warszawą. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Testem Stosunków Rodzinnych (FRT) J. Anthony'ego i E. Bene. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że percepcja stosunków z matką była znacznie korzystniejsza niż z pozostałymi osobami w rodzinie. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi wykazano, że największą liczbę wypowiedzi pozytywnych respondenci przyznali matkom (37,8%), następnie rodzeństwu (22,9%) oraz ojcom (16,7%). Ponadto okazało się, że babcie otrzymały od badanych niemal trzykrotnie więcej uczuć pozytywnych niż negatywnych. Jednocześnie odnotowano ambiwalentny stosunek do dziadków (otrzymali oni taką samą liczbę wypowiedzi pozytywnych oraz negatywnych).

Deskryptory TESE: choroba, niepełnosprawność intelektualna, relacje interpersonalne, rodzina, relacja rodzice – dziecko, opieka nad dzieckiem, wychowanie dziecka, rodzice, dziecko
TESE descriptors: illness, intellectual disability, interpersonal relations, family, parent-child relation, childcare, child rearing, parents, child
Publikacje:
  • Ostasz, J. (1996/1997). Stosunki wewnątrzrodzinne w percepcji dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 9/10, 177-187.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"