BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Praca pedagoga szkolnego w świetle badań
Data: [1995]
Badacz: Jolanta Bajurska
Abstrakt:

Przedmiotem badania były oczekiwania uczniów, nauczycieli i rodziców wobec pedagogów szkolnych. Objęło ono 368 osób, w tym 185 uczniów klas VI-VIII szkoły podstawowej, 101 rodziców i 82 nauczycieli szkół podstawowych w Sochaczewie. Oprócz tego skierowano ankietę do 51 pedagogów szkolnych, pracujących w szkołach wiejskich i miejskich (Warszawa, Kraków), z których trzech ukończyło studium nauczycielskie, 47 – studia pedagogiczne, jeden – biologię; 41 pracowało w szkołach podstawowych, pięciu – w szkołach specjalnych, trzech – w liceach ogólnokształcących; 23 pracowało mniej niż pięć lat, 18 – od sześciu do 10 lat, pięciu – 11-15 lat, pięciu – 16-20 lat. Uczniowie postrzegali pedagoga szkolnego jako osobę pomagającą w problemach szkolnych i rodzinnych. Kontakt indywidualny bądź grupowy z pedagogiem miało 93% badanych dzieci – kontakty te najczęściej dotyczyły zachowania w szkole i poza nią, wagarów, palenia papierosów, picia alkoholu itp. Sami uczniowie chcieliby rozmawiać z pedagogiem: na tematy osobiste i rodzinne (40%), w związku z trudnościami w wyborze zawodu i dalszej drogi kształcenia (75%), o trudnościach w nauce (20%), o problemach z akceptacją przez grupę rówieśniczą (20%) oraz na temat zachowania nauczycieli wobec uczniów (23%). 63% uczniów oczekiwało, że pedagog zapewni im wsparcie i poradę, 16%, że powinien być ich obrońcą w sytuacjach konfliktowych w szkole i poza nią. Nauczyciele z kolei chcieli, by pedagog szkolny przeciwdziałał wszelkim patologiom w szkole, był rozjemcą, wspierał radą i fachową pomocą w wielu sytuacjach, czasem wręcz, żeby zastępował ich w ich własnych obowiązkach. Rodzice stwierdzili, że pedagog powinien być w każdej szkole. Oczekiwali od niego dobrego poznania środowiska szkolnego, ochrony uczniów przed przejawami niedostosowania społecznego, stosowania profilaktyki oraz oferowania pomocy i wsparcia uczniom. Z wypowiedzi samych pedagogów wynikało, że w swojej pracy chcieli przede wszystkim pomagać dzieciom, rodzicom i nauczycielom w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych. Badani deklarowali otwartość na nowe formy pracy, lecz twierdzili jednocześnie, że potrzeby środowiska szkolnego przekraczały ich możliwości.

Autorskie słowa kluczowe: pedagog szkolny
Author's Keywords: school counselors
Deskryptory TESE: doradztwo edukacyjne, rodzice, uczeń, nauczyciel, szkoła podstawowa
TESE descriptors: educational guidance, parents, pupil, teacher, primary school
Publikacje:
  • Bajurska, J. (1995). Praca pedagoga szkolnego w świetle badań. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 3, 22-25.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"