BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przemiany atmosfery wychowawczej szkoły – nauczycielskie deklaracje i rzeczywistość
Data: [1998]
Badacz: Joanna Grochulska
Abstrakt:

Przedmiotem badania były: stosunek nauczycieli do idei „humanistycznego wychowawcy”, wspierającego uczniów we wszechstronnym rozwoju osobowym, oraz samoocena badanych pod względem stopnia realizacji tej idei w ich codziennej pracy. Badanie ankietowe objęło 375 nauczycieli, których poproszono o udzielenie odpowiedzi na pytania poruszające różne aspekty pracy wychowawczej oraz dokonanie jednoczesnej oceny własnej postawy wobec uczniów w zakresie poruszanym przez dane pytanie. Zaraz po tym poproszono ich, by oszacowali częstotliwość stosowanych przez nich kar na lekcji matematyki lub języka polskiego oraz na przerwie. Okazało się, że 89% badanych przypisało sobie wszystkie pozytywne cechy, mające charakteryzować dobrego wychowawcę, traktującego uczniów podmiotowo. Jednocześnie ich własne szacunki sugerowały, że uczeń jest na lekcjach karany bezpośrednio lub pośrednio co 5-10 min. Na przerwie częstotliwość kar była większa, uczniów karano bowiem średnio co minutę. Autorka badania uważa, że ta jawna sprzeczność w postawie nauczycieli musiała wynikać z psychologicznych mechanizmów ochronnych, pozwalających człowiekowi zachować dobre mniemanie o sobie.

Deskryptory TESE: nauczyciel, atmosfera w klasie, relacja nauczyciel – uczeń, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, samoocena, wychowanie dziecka, postawa
TESE descriptors: teacher, classroom climate, teacher-student relation, generalist teacher, self-evaluation, child rearing, attitude
Publikacje:
  • Grochulska, J. (1998). Przemiany atmosfery wychowawczej szkoły – nauczycielskie deklaracje i rzeczywistość. W: T. Lewowicki i A. Zając (red.), O przemianach w edukacji (t. 1). Rzeszów, Tarnobrzeg: Ośrodek Doskonalenia Pedagogicznego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"