BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przemiany aspiracji edukacyjnych młodzieży jako podłoże zmian oświatowych
Kolejne lata cyklu: 1988 1992
Typ badania: cykliczne
Data: 1992
Badacz: Aleksander Zandecki
Abstrakt:

Celem badania było określenie poglądów i przekonań młodzieży na temat wyższego wykształcenia. Skupiono się na takich zagadnieniach jak: percepcja pojęcia wyższe wykształcenie, pozycja wykształcenia w hierarchii wartości młodych ludzi, rola wykształcenia w kształtowaniu jakości życia, międzypokoleniowa wymiana poglądów dotyczących wykształcenia, aspiracje młodzieży związane ze zdobyciem wyższego wykształcenia, przewidywane szanse i zagrożenia w realizacji aspiracji edukacyjnych badanej młodzieży. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego; do zebrania materiału wykorzystano kwestionariusz ankiety obejmującej 32 pytania, w tym 25 z kafeterią i siedem otwartych. Badaniem objęto 1560 uczniów szkół średnich: liceów, liceów zawodowych i techników (po 13 szkół). Do analizy zakwalifikowano 1526 ankiet. W badanej populacji 4,9% określiło siebie jako bardzo dobrych uczniów (w tym 5,4% osób z LO, 4,8% z LZ i 4,6% z T), 52,6% jako dobrych (w tym 54% z LO, 52,2% z LZ i 51,8% z T), 37,2% jako dostatecznych (w tym 31,3% z LO, 39,5% z LZ i 40,8% z T), 2% jako słabych (w tym 2,9% z LO, 1,1% z LZ i 1,8% z T). 12,8% ankietowanych z liceów ogólnokształcących stwierdziło, że poważanie społeczne osób z wyższym wykształceniem jest znacznie wyższe niż osób bez wyższego wykształcenia, 48,5% uznało, że jest wyższe, 21,9% – takie samo. Odsetek uczniów techników wyrażających pogląd, że wykształcenie ma wpływ na poważanie społeczne, był tylko nieco niższy niż w przypadków uczniów liceów ogólnokształcących – o znacznie wyższym poważaniu było przekonanych 12,7% uczniów techników, 41,4% wyraziło przekonanie o wyższym poważaniu. Około 35% respondentów deklarowało, że osoby z wyższym wykształceniem mają takie same możliwości decydowania o sprawach społecznych i politycznych jak osoby bez wyższego wykształcenia; w tej grupie było: 35,2% uczniów LO, 36,1% uczniów LZ i 37,1% uczniów T. O tym, że osoby z wyższym wykształceniem mają znacznie większe możliwości, wyraziło przekonanie: 16,6% uczniów LO, 19,5% LZ i 14,6% T. 30,6% uczniów LO, 5,9% LZ i 7,9% T twierdziło, że wynagrodzenia osób z wyższym wykształceniem są niższe niż płace osób bez wyższego wykształcenia. W opinii 30,8% uczniów z LO, 39,7% z LZ i 36,1% z T wynagrodzenie osób z wyższym wykształceniem było wyższe niż osób bez wyższego wykształcenia. 36,8% respondentów z LO, 32,7% z LZ i 29,4% z T było zdania, że istnieje duże zapotrzebowanie na pracowników z wyższym wykształceniem. Nie potrafiło odpowiedzieć na to pytanie około 8% badanych, w tym najwięcej z LZ: 11,1%. 69,8% ankietowanych zadeklarowało, że chcieliby ukończyć w przyszłości studia wyższe; w tej grupie było 76,4% chłopców i 63,2% dziewcząt; 87,4% uczniów LO, 54% LZ i 66% T. Nie planowało ukończenia studiów 5,5% badanych, w tym 5,3% chłopców i 5,5% dziewcząt; 1,9% uczniów LO, 7% LZ i 7,6% T. W kwestii studiów wyższych nie było zdecydowanych 24,2% badanych, w tym 17,8% chłopców i 30,9% dziewcząt. W przypadku zarówno chłopców, jak i dziewcząt wartości intelektualne znalazły się na pierwszym miejscu w hierarchii wartości młodzieży uczęszczającej do LO (63,3%), LZ (64,2%) i T (58%).

Deskryptory TESE: wybór studiów, wybór szkoły, wybór kierunku kształcenia zawodowego, przejście ze szkoły średniej do wyższej, absolwent, postawa
TESE descriptors: choice of studies, choice of school, choice of training, transition from upper secondary to higher education, school leaver, attitude
Publikacje:
  • Zandecki, A. (1994). Przemiany aspiracji edukacyjnych młodzieży jako podłoże zmian oświatowych. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Nauki Humanistyczno-Społeczne. Socjologia Wychowania, 12, 159-167.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"