Abstrakt: |
Celem badania było określenie świadomości dyrektorów szkół odnośnie zarządzania placówką. Przeprowadzenie badania było możliwe dzięki projektowi badawczemu Przywództwo w zarządzaniu edukacyjnym: paradygmaty i praktyka w instytucjach edukacyjnych. Do badania zaproszono 99 dyrektorów szkół podstawowych, gimnazjalnych i średnich z terenu województwa małopolskiego, świętokrzyskiego i podkarpackiego. Indywidualne wywiady z dyrektorami szkół prowadzono podczas 99 jednodniowych obserwacji typu job shadowing, podczas których, poza wywiadami, analizowano wewnętrzne dokumenty szkolne (w tym także blogi prowadzone przez dyrektorów na potrzeby niniejszego projektu). Wyniki badania pozwoliły na wielowymiarowe opracowanie, obejmujące zagadnienia: edukacja widziana oczami dyrektorów (oczekiwane i rzeczywiste efekty edukacji, stan obecny i wizja edukacji), rozumienie przywództwa w szkolnictwie (codzienna praca lidera oświaty, definicja przywództwa skonfrontowana z praktyką), funkcje szkoły i edukacji w społeczeństwie, motywacja wyboru zawodu nauczyciela (powołanie, świadomy wybór, konieczność), funkcjonowanie szkolnych zespołów liderów, funkcje i zadania lidera oświatowego. Jednym z problemów poruszonych w badaniu były pytania o motywy/czynniki podjęcia studiów ze specjalizacją nauczycielską, a następnie podjęcia pracy w szkole. Najczęściej pojawiającymi się odpowiedziami były: powołanie, sympatia do dzieci, własne pozytywne doświadczenia z lat szkolnych, tradycje rodzinne, zainteresowanie konkretnym przedmiotem, propozycja pracy w szkole, brak innej perspektywy, niemożność kontynuowania kariery naukowej. Wyniki badania wskazują, że zdecydowana większość dyrektorów szkół podjęła pracę w oświacie z powołanie do tego zawodu oraz ze względu na zainteresowanie danym przedmiotem i sympatię do młodzieży. |