BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Edukacja i przywództwo
Projekt badawczy:
  • Przywództwo w zarządzaniu edukacyjnym: paradygmaty i praktyka w instytucjach edukacyjnych
Instytucja:
Data: 2010
Badacz: Joanna Borowska, Grzegorz Mazurkiewicz, Cecylia Skupień, Iwona Starypan, Monika Stefanik, Adriana Wełpa
Abstrakt:

Celem badania było określenie świadomości dyrektorów szkół odnośnie zarządzania placówką. Przeprowadzenie badania było możliwe dzięki projektowi badawczemu Przywództwo w zarządzaniu edukacyjnym: paradygmaty i praktyka w instytucjach edukacyjnych. Do badania zaproszono 99 dyrektorów szkół podstawowych, gimnazjalnych i średnich z terenu województwa małopolskiego, świętokrzyskiego i podkarpackiego. Indywidualne wywiady z dyrektorami szkół prowadzono podczas 99 jednodniowych obserwacji typu job shadowing, podczas których, poza wywiadami, analizowano wewnętrzne dokumenty szkolne (w tym także blogi prowadzone przez dyrektorów na potrzeby niniejszego projektu). Wyniki badania pozwoliły na wielowymiarowe opracowanie, obejmujące zagadnienia: edukacja widziana oczami dyrektorów (oczekiwane i rzeczywiste efekty edukacji, stan obecny i wizja edukacji), rozumienie przywództwa w szkolnictwie (codzienna praca lidera oświaty, definicja przywództwa skonfrontowana z praktyką), funkcje szkoły i edukacji w społeczeństwie, motywacja wyboru zawodu nauczyciela (powołanie, świadomy wybór, konieczność), funkcjonowanie szkolnych zespołów liderów, funkcje i zadania lidera oświatowego. Jednym z problemów poruszonych w badaniu były pytania o motywy/czynniki podjęcia studiów ze specjalizacją nauczycielską, a następnie podjęcia pracy w szkole. Najczęściej pojawiającymi się odpowiedziami były: powołanie, sympatia do dzieci, własne pozytywne doświadczenia z lat szkolnych, tradycje rodzinne, zainteresowanie konkretnym przedmiotem, propozycja pracy w szkole, brak innej perspektywy, niemożność kontynuowania kariery naukowej. Wyniki badania wskazują, że zdecydowana większość dyrektorów szkół podjęła pracę w oświacie z powołanie do tego zawodu oraz ze względu na zainteresowanie danym przedmiotem i sympatię do młodzieży.

Deskryptory TESE: motywacja, zawód nauczyciela, zarządzanie szkołą, zarządzanie personelem, satysfakcja zawodowa, dyrektor szkoły
TESE descriptors: motivation, teaching profession, school management, personnel management, occupational satisfaction, headteacher
Publikacje:
  • Mazurkiewicz, G. (2012). Edukacja i przywództwo : Modele mentalne jako bariery rozwoju. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"