Abstrakt: |
Przedmiotem badania był stan edukacji obywatelskiej wśród uczniów klas siódmych i ósmych szkół podstawowych. Badanie przeprowadzono metodą ankiety audytoryjnej w sześciu gminach województwa ostrołęckiego. W ankiecie pytano o rozumienie słów demokracja, państwo, obywatel, gmina, miasto. W badaniu uczestniczyły 224 osoby. Wyniki badania ujawniły, że stan edukacji obywatelskiej wśród uczniów kończących szkołę podstawową jest bardzo niezadowalający. Tylko nieco ponad 50% ankietowanych udzieliło odpowiedzi na pytanie o rozumienie pojęcia demokracja. Blisko 30% respondentów przypisywało demokracji stereotypowe znaczenie, np. rządy ludu, władza ludu, społeczeństwa. Około 20% uczniów próbowało odpowiedzieć samodzielnie. Prawie 25% badanych nie odpowiedziało na pytanie o definicję państwa. Prawie 30% ankietowanych udzieliło błędnych odpowiedzi na to pytanie. Około 30% uczniów absolutyzowało jedną cechę albo funkcję państwa, tylko 15% widziało cechy i funkcje państwa dość wszechstronnie i prawidłowo. Uczniowie błędnie utożsamiali państwo z narodem, ojczyzną, krajem, wspólnotą języka i wiary, patriotyzmem, tradycją, historią itp. Za najbliższe prawidłowych uznano odpowiedzi, w których pojawiały się skojarzenia państwa z organizacją polityczną, działającą wśród mieszkańców danego terytorium. Około 25% uczniów nie odpowiedziało na pytanie o to, czym są gmina albo miasto. Prawie co czwarty uczeń określił samorząd gminy jako radę decydentów. W opinii blisko 15% respondentów obywatel to człowiek posiadający określone prawa i obowiązki względem danego państwa. |