BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Edukacja i perspektywy studentów szkół niepaństwowych
Data: 1998
Badacz: Robert B. Woźniak
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii studentów pedagogiki z zaocznych studiów licencjackich w Bałtyckiej Wyższej Szkole Humanistycznej w Koszalinie na temat treści, form i metod realizacji funkcji wyższej szkoły niepaństwowej. Badaniem z zastosowaniem kwestionariusza wywiadu i obserwacją uczestniczącą objęto 250 studentów. Do analizy zakwalifikowano 200 odpowiedzi, w tym 187 od kobiet i 13 od mężczyzn. Wyniki badania ujawniły, że większość studentów nie potrafiła ocenić niepaństwowych szkół wyższych, więc wybierała odpowiedź: nie mam zdania. Pozostali najczęściej oceniali je wysoko (40,5%). Wśród możliwości zapewnianych badanym przez ich uczelnię najczęściej wskazywano na tolerancję religijną (30,3%) i świeckie wychowanie (25%). Profesorowie postrzegani byli jako osoby, które wywarły najkorzystniejszy wpływ na rozwój respondentów (29,6%), zaraz za nimi uplasowała się rodzina (25,1%). Zdania badanych na temat uznania, jakim zawód nauczyciela cieszy się w społeczeństwie, były bardzo podzielone. Większość badanych zgadzała się jednak, że nauczycielom należą się wszystkie wymienione w kwestionariuszu przywileje, w tym ułatwienie w zakupie książek, tolerancja i szacunek, szacunek na co dzień ze strony środowiska, wolność sumienia i wyznania, prawo do opracowywania programu nauczania, przywileje płacowe itp. Wśród sfer życia, w których zaszły najbardziej korzystne zmiany pod wpływem studiowania, znalazła się praca dydaktyczno-wychowawcza, stosunki z ludźmi i współżycie w środowisku. W ocenie własnej uczelni badani najbardziej pozytywnie ustosunkowali się do aktywności studiujących i pracy kadry. Największe rozbieżności ocen wystąpiły w przypadku organizacji pracy uczelni i jej bazy materialnej, przy czym dostrzegano wyraźne zmiany na lepsze (42%) lub drobne korekty (18,2%) tego stanu rzeczy.

Deskryptory TESE: szkoła niepubliczna, student, szkoła wyższa, postawa, kadra naukowa
TESE descriptors: private school, student, higher education, attitude, scientific staff
Publikacje:
  • Woźniak, R.B. (2000). Edukacja i perspektywy studentów szkół niepaństwowych. Toruńskie Studia Dydaktyczne, 16, 138-151.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"