Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii studentów pedagogiki z zaocznych studiów licencjackich w Bałtyckiej Wyższej Szkole Humanistycznej w Koszalinie na temat treści, form i metod realizacji funkcji wyższej szkoły niepaństwowej. Badaniem z zastosowaniem kwestionariusza wywiadu i obserwacją uczestniczącą objęto 250 studentów. Do analizy zakwalifikowano 200 odpowiedzi, w tym 187 od kobiet i 13 od mężczyzn. Wyniki badania ujawniły, że większość studentów nie potrafiła ocenić niepaństwowych szkół wyższych, więc wybierała odpowiedź: nie mam zdania. Pozostali najczęściej oceniali je wysoko (40,5%). Wśród możliwości zapewnianych badanym przez ich uczelnię najczęściej wskazywano na tolerancję religijną (30,3%) i świeckie wychowanie (25%). Profesorowie postrzegani byli jako osoby, które wywarły najkorzystniejszy wpływ na rozwój respondentów (29,6%), zaraz za nimi uplasowała się rodzina (25,1%). Zdania badanych na temat uznania, jakim zawód nauczyciela cieszy się w społeczeństwie, były bardzo podzielone. Większość badanych zgadzała się jednak, że nauczycielom należą się wszystkie wymienione w kwestionariuszu przywileje, w tym ułatwienie w zakupie książek, tolerancja i szacunek, szacunek na co dzień ze strony środowiska, wolność sumienia i wyznania, prawo do opracowywania programu nauczania, przywileje płacowe itp. Wśród sfer życia, w których zaszły najbardziej korzystne zmiany pod wpływem studiowania, znalazła się praca dydaktyczno-wychowawcza, stosunki z ludźmi i współżycie w środowisku. W ocenie własnej uczelni badani najbardziej pozytywnie ustosunkowali się do aktywności studiujących i pracy kadry. Największe rozbieżności ocen wystąpiły w przypadku organizacji pracy uczelni i jej bazy materialnej, przy czym dostrzegano wyraźne zmiany na lepsze (42%) lub drobne korekty (18,2%) tego stanu rzeczy. |