BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Edukacja i rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością wychowywanych w rodzinach adopcyjnych i zastępczych
Instytucja:
Data: 2010 – 2012
Badacz: Urszula Bartnikowska, Katarzyna Ćwirynkało
Abstrakt:

Celem badania była analiza specyfiki kształcenia i rehabilitacji w rodzinach adopcyjnych i zastępczych z niepełnosprawnymi dziećmi. Badaniem objęto 20 rodzin (projekt zakładał podejście jakościowe usytuowane w paradygmacie interpretatywnym). Na podstawie wywiadów przeprowadzonych z rodzicami wykazano, że większość respondentów musiała zmierzyć się z różnego stopnia trudnościami szkolnymi, które dotyczyły niepełnosprawnych podopiecznych (w tym m.in. konieczność uczestniczenia w zajęciach wyrównawczych, indywidualne potrzeby dzieci – np. częste chwalenie, stres związany z nowymi przedmiotami i nauczycielami przy przejściu z klasy trzeciej do czwartej). Część ankietowanych przeniosła dzieci ze szkół masowych do szkół specjalnych, oceniając te ostatnio jako bardziej przyjazne, dostosowane oraz odpowiadające potrzebom uczniów. Rodzice doceniali ponadto wykwalifikowaną kadrę szkół specjalnych. Zgodnie z udzielonymi odpowiedziami wyróżniono dwa źródła problemów w kontaktach z pedagogami zatrudnionymi w szkołach masowych: nieumiejętne prowadzenie grupy oraz brak umiejętności postępowania z dzieckiem niepełnosprawnym. Dodatkowo zwrócono uwagę na kontakty rodzin ze specjalistami odpowiedzialnymi za rehabilitację podopiecznych. Wykazano, że ocena skuteczności specjalistów była różna; trafność i skuteczności udzielanych porad rodzice konfrontowali z rzeczywistymi potrzebami dziecka.

Deskryptory TESE: niepełnosprawność intelektualna, dziecko, osoby niepełnosprawne, upośledzenie, upośledzenie fizyczne, rodzina, edukacja, szkolnictwo specjalne
TESE descriptors: intellectual disability, child, people with disabilities, disability, physical disability, family, education, separate special education
Publikacje:
  • Bartnikowska, U. i Ćwirynkało, K. (2014). Edukacja i rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością wychowywanych w rodzinach adopcyjnych i zastępczych. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2, 31-46.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"