Tytuł badania: |
Edukacja i samorealizacja w procesie przygotowania do starości i wizji starości osób w wieku średnim |
Data: |
grudzień 2005 – marzec 2006 |
Badacz: |
Dominika Skowrońska |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie postaw wobec starości oraz przygotowania do starości osób w wieku średnim (40-60 lat). Zastosowano metodę ankiety oraz wywiadu, metodami uzupełniającymi były skalowanie i analiza treści. Badaniem objęto 89 osób, w tym 56 kobiet i 33 mężczyzn pochodzących głównie z Krakowa, Tarnowa i okolic. Próba nie była reprezentatywna. Wyniki badania ujawniły istnienie wielu bardzo zróżnicowanych sposobów postrzegania podeszłego wieku, które uzależnione były od wieku, płci badanych i ich poziomu wykształcenia. Dominowała jednak pozytywna wizja tego okresu życia. Istotnym elementem wskazywanym przez badanych w kontekście teraźniejszości i przyszłości była samorealizacja, rzadko jednak poprzez zinstytucjonalizowaną edukację. Nie stwierdzono żadnego jednorodnego sposobu samorealizacji, który byłby preferowany przez badanych. |
Author's Keywords: |
education, old age, middle age, self-realisation |
Deskryptory TESE: |
uczenie się przez całe życie, kształcenie nieformalne, kształcenie formalne, wiek, płeć |
TESE descriptors: |
lifelong learning, informal learning, formal education, age, gender |
Publikacje: |
- Skowrońska, D. (2009). Edukacja i samorealizacja w procesie przygotowania do starości i wizji starości osób w wieku średnim – sprawozdanie z badań. Chowanna, 2(33), 63-76.
|