BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Edukacja jako czynnik i wynik rozwoju regionalnego
Data: 2011
Badacz: Mikołaj Herbst
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono na poziomie gminnym. Wykonano 2478 obserwacji egzaminu gimnazjalnego w latach 2002 i 2008. Analizie nie poddano wyników sprawdzianu szóstoklasistów, gdyż egzamin gimnazjalny ma w większym stopniu charakter selekcyjny, dlatego lepiej odzwierciedla różnice w poziomie umiejętności między uczniami. Dane pochodziły z Systemu Informacji Oświatowej Ministerstwa Edukacji. Celem badania było ustalenie, czy tradycyjne czynniki oddziałują na zróżnicowanie terytorialne osiągnięć edukacyjnych i czy oddziaływanie to jest zgodne z dotychczasowymi badaniami. Próbowano również określić, czy zmienne jakości edukacyjnej, takie jak kompetencje edukacyjne rodziców, kwalifikacje nauczycieli, skala lokalnych wydatków na edukację itp., mają wpływ na kształtowanie się geografii osiągnięć szkolnych. Na podstawie wyników badania sformułowano hipotezę, zgodnie z którą odmienne doświadczenia historyczne badanych regionów wpływają na obecny poziom osiągnięć szkolnych gimnazjalistów. Okazało się, że najlepsze średnie wyniki uzyskali uczniowie we wschodniej i południowo-wschodniej Polsce (z niskim produktem regionalnym w przeliczeniu na mieszkańca). Z drugiej strony najniższe średnie wyniki wystąpiły w Wielkopolsce, zaliczanej do najbogatszych regionów Polski. Prawidłowość ta zatem podaje w wątpliwość założenie, że przeciętne wyniki egzaminu powinny być wysokie tam, gdzie mieszkają ludzie zamożni, dobrze wykształceni i gdzie działają dobrze wyposażone szkoły. Słabe wyniki w zachodniej i północnej Polsce tłumaczono niskim kapitałem społecznym i słabym zakorzenieniem społecznym mieszkańców – szkoły należą niejednokrotnie do dysfunkcyjnych instytucji społecznych. W odniesieniu do ziem dawnego zaboru pruskiego założono, że niskie wyniki egzaminu są związane z hipotetycznym wpływem tradycji przemysłowych, które obniżają poczucie indywidualnych korzyści z inwestowania w edukację.

Deskryptory TESE: efekt uczenia się, egzamin, niekorzystne położenie, niedostateczne osiągnięcia w nauce, środowisko społeczno-kulturowe
TESE descriptors: learning outcome, examination, disadvantaged background, re-assessment, socio-cultural environment
Publikacje:
  • Herbst, M. (2012). Edukacja jako czynnik i wynik rozwoju regionalnego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"