BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Edukacja komputerowa z perspektywy nauczyciela szkoły
Instytucja:
Data: 1995
Badacz: Jan Saran
Abstrakt:

Badanie miało na celu charakterystykę edukacji informatycznej (TIK) z perspektywy nauczycieli. Badaniem objęto 227 szkół z makroregionu lubelskiego (województwa bialskopodlaskie, chełmskie, lubelskie, zamojskie), w tym 107 z miast i 120 ze wsi. Informacji udzielali nauczyciele tych szkół studiujący w WSP TWP, wprowadzani w problematykę podstaw informatyki na przedmiocie nauczania o tej nazwie. Wśród badanych znalazły się głównie kobiety w wieku 35 lat, zatrudnione w szkołach o różnej liczbie uczniów (szkoły miejskie były liczniejsze niż szkoły wiejskie) oraz o różnych warunkach materialnych (szkoły wiejskie częściej znajdowały się w złej sytuacji materialnej). Wyniki badania ujawniły, że wyposażenie w sprzęt multimedialny i komputerowy przedstawiało się zdecydowanie gorzej w szkołach wiejskich niż miejskich. W opinii nauczycieli jedynie 18,3% szkół wiejskich prezentowało wysoki poziom, w mieście było ich ponad 40%. Podkreślano również niski poziom dydaktyczny szkół wiejskich. Szkoły te posiadały pracownie komputerowe jedynie w pojedynczych przypadkach (8%), a jeszcze mniej z nich stwarzało możliwość udostępnienia komputera wszystkim chętnym (5%). W szkołach miejskich szerszy był zakres wykorzystywania komputerów (nie tylko na lekcjach informatyki oraz przez wielu nauczycieli), w szkołach wiejskich z komputera korzystali najczęściej wybrani nauczyciele lub komputer traktowano jako przedmiot prestiżu dostępny dla dyrektora szkoły, osób z najbliższego otoczenia lub ustalonych grup młodzieży. Jednocześnie zainteresowanie komputeryzacją było jednakowe w obu typach szkół, choć więcej uczniów szkół miejskich niż wiejskich wykazywało zainteresowanie nauką z komputerem (80% w stosunku do 50% ze szkół wiejskich). Uczniowie ze szkół wiejskich mieli mniejsze możliwości zapoznania się z pracą z komputerem w instytucjach pozaszkolnych – brak takich dodatkowych źródeł informacji dotyczył 28,3% szkół wiejskich.

Deskryptory TESE: komputer, nauczanie wspomagane komputerem, baza dydaktyczna, nauczyciel przedmiotu, informatyka, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: computer, computer-assisted learning, educational facilities, specialist teacher, computer science, ICT
Publikacje:
  • Saran, J. (1999). Edukacja komputerowa z perspektywy nauczyciela szkoły. Pedagogika Pracy, 34, 45-51.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"