Abstrakt: |
Badanie miało na celu charakterystykę edukacji informatycznej (TIK) z perspektywy nauczycieli. Badaniem objęto 227 szkół z makroregionu lubelskiego (województwa bialskopodlaskie, chełmskie, lubelskie, zamojskie), w tym 107 z miast i 120 ze wsi. Informacji udzielali nauczyciele tych szkół studiujący w WSP TWP, wprowadzani w problematykę podstaw informatyki na przedmiocie nauczania o tej nazwie. Wśród badanych znalazły się głównie kobiety w wieku 35 lat, zatrudnione w szkołach o różnej liczbie uczniów (szkoły miejskie były liczniejsze niż szkoły wiejskie) oraz o różnych warunkach materialnych (szkoły wiejskie częściej znajdowały się w złej sytuacji materialnej). Wyniki badania ujawniły, że wyposażenie w sprzęt multimedialny i komputerowy przedstawiało się zdecydowanie gorzej w szkołach wiejskich niż miejskich. W opinii nauczycieli jedynie 18,3% szkół wiejskich prezentowało wysoki poziom, w mieście było ich ponad 40%. Podkreślano również niski poziom dydaktyczny szkół wiejskich. Szkoły te posiadały pracownie komputerowe jedynie w pojedynczych przypadkach (8%), a jeszcze mniej z nich stwarzało możliwość udostępnienia komputera wszystkim chętnym (5%). W szkołach miejskich szerszy był zakres wykorzystywania komputerów (nie tylko na lekcjach informatyki oraz przez wielu nauczycieli), w szkołach wiejskich z komputera korzystali najczęściej wybrani nauczyciele lub komputer traktowano jako przedmiot prestiżu dostępny dla dyrektora szkoły, osób z najbliższego otoczenia lub ustalonych grup młodzieży. Jednocześnie zainteresowanie komputeryzacją było jednakowe w obu typach szkół, choć więcej uczniów szkół miejskich niż wiejskich wykazywało zainteresowanie nauką z komputerem (80% w stosunku do 50% ze szkół wiejskich). Uczniowie ze szkół wiejskich mieli mniejsze możliwości zapoznania się z pracą z komputerem w instytucjach pozaszkolnych – brak takich dodatkowych źródeł informacji dotyczył 28,3% szkół wiejskich. |