BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Edukacja kulturalna dzieci w rodzinach wielodzietnych
Data: 1990
Badacz: Lucyna Telka
Abstrakt:

Przedmiotem badania była edukacja kulturalna dzieci w rodzinach wielodzietnych. Badaniem objęto 93 rodziny, w tym 57 z dużego miasta, 15 ze średniego i 21 ze wsi. Materiał zebrano na podstawie wywiadu środowiskowego. Na podstawie otrzymanych danych próbowano określić rozwój biosocjokulturowy dzieci. Analiza zgromadzonego materiału wykazała, że członkowie rodzin wielodzietnych wolny czas spędzają głównie w domu. 18,3% ojców i tylko 3,2% matek zadeklarowało, że znajduje czas na realizowanie hobby. W blisko 1/3 rodzin rodzice razem z dziećmi wybierali się na spacery, w tylu samu rodzinach rodzice i dzieci razem wybierali się nad wodę albo do lasu. Jednak już w 62,4% rodzin wspólną czynnością w czasie wolnym było oglądanie telewizji. W 43% przypadków rodzice i dzieci prowadzili wspólne rozmowy, w 22,6% grali i bawili się, w 32,6% wybierali się na wizyty u rodziny. Poza miasto wyjeżdżało tylko 10,8% rodzin. W 17,2% rodzin dzieci same musiały zorganizować sobie wolny czas. Obszar zamieszkania różnicuje częstotliwość wykonywania poszczególnych czynności w czasie wolnym. Jedynie 4,8% ojców i 9,6% matek ze wsi spędzało wolny czas z dziećmi na czytaniu książek albo czasopism. Odsetek ten był dużo wyższy w większych miastach: 40,4% ojców i 33,3% matek czytało razem z dziećmi. Rodzice ze wsi dwa razy częściej niż rodzice z dużego i średniego miasta odpoczywali w wolnym czasie. 40 spośród 72 dzieci z miast korzystało z placówek i instytucji kultury. 64% dzieci między siódmym a 11. rokiem życie nie uczestniczyło w zajęciach pozaszkolnych; rodzice motywowali tę sytuację wiekiem i nauką w godzinach popołudniowych, także niechęcią dziecka wobec tego typu zajęć i jego niekorzystnym stanem zdrowia. 20,4% rodzin posiadało księgozbiory złożone z ponad 300 pozycji; w takich wypadkach dzieci miały możliwość korzystania z lektur nie tylko szkolnych, lecz także takich, które były zgodne z ich zainteresowaniami. Prawie 40% rodziców nie kupowało systematycznie czasopism ani gazet, dzieci nie korzystały z wydawnictw encyklopedycznych, a księgozbiory składały się z zaledwie kilku pozycji. W domach takich brakowało niektórych urządzeń audiowizualnych. 6,5% rodzin w ogóle nie miało w swoich domach księgozbiorów; rodzice deklarowali, że dzieci korzystają w razie potrzeby z zasobów bibliotek. Ponad 1/3 rodziców dostrzegała, że wiele programów telewizyjnych zawiera sceny zbyt drastyczne dla dzieci w określonym wieku. Mimo to żaden rodzic nie dostrzegał potencjału w zachęcaniu dzieci do recepcji programów dla nich przeznaczonych, np. o charakterze kulturalnym albo edukacyjnym. 13% rodziców wskazywało, że ważniejsze niż oglądanie telewizji są higiena życia codziennego i obowiązki szkolne. Prawie 13% rodzin przyznało, że nie mogą kontrolować treści programów oglądanych przez ich dzieci.

Deskryptory TESE: rodzina, rodzice, wychowanie dziecka, edukacja artystyczna, edukacja, zajęcia kulturalne, pedagogika czasu wolnego, wypoczynek, zajęcia pozaszkolne
TESE descriptors: family, parents, child rearing, art education, education, cultural activities, leisure education, leisure, out-of-school-hours provision
Publikacje:
  • Telka, L. (1995). Edukacja kulturalna dzieci w rodzinach wielodzietnych. Kieleckie Studia Pedagogiczne i Psychologiczne, 10, 175-184.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"