BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Reforma szkoły w opinii nauczycieli
Data: [2000]
Badacz: Alicja Wojciechowska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii nauczycieli na temat reform programowo-edukacyjnych w polskim szkolnictwie; objęto nim nauczycieli szkół podstawowych i średnich z Kościerzyna (N = 60). W badaniu wykorzystano kwestionariusz składający się z pytań otwartych. Uzyskano ostatecznie 45 wypełnionych kwestionariuszy. Znakomita większość badanych uznała reformy za konieczne (90%), choć ich zdaniem szkoły nie realizują w pełni ich założeń (70%), przede wszystkim dlatego, że nie są przygotowane (85%) m.in. pod względem warunków lokalowych (brak separacji gimnazjów od szkół podstawowych, ciasnota) i pomocy dydaktycznych. 26% nauczycieli wyraziło zdanie, że szkoła dobrze przygotowuje dzieci i młodzież do podejmowania zadań życiowych, do złożoności i zmienności ról. 22% uznało, że zadanie to wypełniane jest częściowo. 52% odpowiedziało, że szkoła nie spełnia tego zdania, przede wszystkim ze względu na przeładowanie programowe, które zmusza nauczyciela do ciągłej gonitwy z czasem i uniemożliwia poruszanie problemów istotnych w życiu ucznia. Uzyskanie przez ucznia optymalnego poziomu umiejętności i wiadomości wymagało dalszego uszczuplenia programu i uwzględnienia różnorodnych metod nauczania (burzę mózgów, dramę, metodę problemową, uczenie przez działanie itp.). 44% badanych oceniło pozytywnie nowy sposób oceniania, 17% stwierdziło, że minęło jeszcze zbyt mało czasu na ocenę, 39% wypowiedziało się na temat tego systemu negatywnie, bo nie różnił się istotnie od poprzedniego.

Deskryptory TESE: reforma szkolnictwa, nauczyciel, postawa, reforma programu nauczania, system edukacji, ocenianie, program nauczania, gimnazjum, baza dydaktyczna
TESE descriptors: educational reform, teacher, attitude, curriculum reform, education system, marking, curriculum, lower secondary, educational facilities
Publikacje:
  • Wojciechowska, A. (2000). Reforma szkoły w opinii nauczycieli. Przyjaciel Dziecka, 10-12, 9-10.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"