BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Reforma wewnętrznego oceniania osiągnięć uczniów w szkole podstawowej
Projekt badawczy:
  • Monitorowanie reformy systemu oświaty
pokaż badania
Instytucja:
Data: grudzień 2000 – styczeń 2001
Badacz: Roman Dolata
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii nauczycieli i rodziców na temat reformy oceniania osiągnięć szkolnych w szkole podstawowej. W badaniu zastosowano metodę wywiadu półstandardowego skierowanego do nauczycieli klas drugich (N = 20) z losowej próby 20 szkół podstawowych, analizę dokumentacji szkolnej oraz ankietę skierowaną do rodziców uczniów klas drugich (N = 489) z oddziałów, w których badani byli nauczyciele. W wyniku badania zgromadzono wypowiedzi nauczycieli na temat: selekcyjnej funkcji oceniania, oceniania zorientowanego na program nauczania, oceniania formującego i zwiększania wartości informacyjnej oceny, udziału rodziców w procesie kształcenia, istnienia w szkole dwóch antagonistycznych systemów oceniania, ogólnie – oceniania opisowego. Nauczyciele odpowiedzieli również na bardziej szczegółowe pytania o: systemy oceniania stosowane w ich szkołach, ocenianie wstępne poziomu umiejętności podstawowych dla nauki w szkole, ocenianie bieżące, ocenianie okresowe, ocenianie miesięczne, język ocen semestralnych i rocznych, udział uczniów i rodziców w ocenianiu osiągnięć, teczki prac i dzienniczki oceny osiągnięć, systemy motywujące i dyscyplinujące, reakcję uczniów i rodziców na oceny opisowe. Odpowiedzi rodziców pozwoliły stwierdzić, że najczęstszą formą kontaktu z nauczycielką była rozmowa podczas zebrania szkolnego (96%), następnie wpisywanie przez nauczycielki uwag i notatek do dzienniczka lub zeszytu ucznia (54%). Najrzadziej stosowano kontakt listowny i telefoniczny. Wśród materiałów pokazywanych rodzicom przez nauczycielkę dominowały klasówki dziecka (72%), następnie prace plastyczne/ręczne (35%) oraz notatki ilustrujące postępy dziecka (56%). Rodzice pozytywnie oceniali częstotliwość kontaktów z nauczycielką (89%) oraz jakość tych informacji w zakresie materiału i umiejętności obowiązujących ucznia (91%). Pod względem zachęcania dziecka do nauki i sprawiedliwości oceny rodzice najczęściej preferowali stary system oceniania (odpowiednio 51% i 40%). Nowy system oceniania preferowano z kolei ze względu na skuteczniejsze dostarczanie informacji na temat postępów dziecka (51%) oraz pozwalanie rodzicom na lepszą pomoc dziecku w nauce (40%). Stwierdzono słaby związek między wykształceniem rodziców a stosunkiem do systemów oceniania – aprobata dla nich spadała wraz ze wzrostem wykształcenia rodziców (bardziej dla nowego systemu niż dla starego).

Deskryptory TESE: reforma szkolnictwa, szkoła podstawowa, ocenianie, ocena uczących się, rodzice, relacja rodzice – szkoła, nauczyciel
TESE descriptors: educational reform, primary school, marking, evaluation of students, parents, parent-school relation, teacher
Publikacje:
  • Dolata, R. (2001). Reforma wewnętrznego oceniania osiągnięć uczniów w szkole podstawowej. W: K. Konarzewski (red.), Szkolnictwo w pierwszym roku reformy systemu oświaty (s. 192-244). Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"