BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Doskonalenie nauczycieli
Projekt badawczy:
  • Monitorowanie reformy systemu oświaty
pokaż badania
Instytucja:
Data: grudzień 2000
Badacz: Anna Chaber, Krzysztof Konarzewski
Abstrakt:

Przedmiotem badania były podyplomowe studia doskonalenia zawodowego pracowników oświaty finansowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Ankieterzy Instytutu Spraw Publicznych przebadali metodami ankiety i wywiadu półstandardowego 12 wylosowanych studiów podyplomowych. W każdym studium ankieter wykonywał następujące czynności badawcze: zgromadzenie dokumentacji (program studium, lista prowadzących zajęcia i in.); zebranie opinii słuchaczy o studium (N = 641); losowanie dwóch-trzech osób i przeprowadzenie wywiadów półstandardowych. Jeśli chodzi o przeszłe doświadczenia słuchaczy w zakresie doskonalenia zawodowego, 29% uczęszczało na kilka studiów albo kursów doskonalących, 30% – na jedno studium albo kurs, 41% nie miało podobnych doświadczeń. 57% chciałoby w przyszłości uczestniczyć w kilku takich studiach albo kursach, 61% – w jednym. 86% badanych uważało, że wiedza przekazywana na zajęciach jest solidna, 86% – przydatna, 53% – nowa. 30% nauczycieli zamierzało wprowadzić w przyszłości zmiany pod wpływem zajęć na studiach podyplomowych, 62% wprowadziło takie zmiany już podczas studiowania. Do najczęściej wymienianych zmian należało wprowadzanie aktywizacji uczniów, np. Próbowałam pewne pomysły, które na ostatnich zajęciach z metodyki robiliśmy: pracę w grupach metodami aktywnymi. Próbuję to wykorzystywać i sprawdzać (...). Okazuje się, że nie zawsze tak samo dzieci robią, jak my to sobie wymyślimy. Niektórzy nauczyciele stosowali gotowe narzędzia ewaluacji na lekcjach: Ewaluacja, przygotowujemy [na zajęciach] dla uczniów karteczki, gdzie uczniowie mogą wypowiedzieć się na temat prowadzonych zajęć, czy zajęcia im się podobały, czy nie podobały, co najbardziej ich zainteresowało, na którym etapie lekcji byli znudzeni. Myślę o wprowadzaniu kart pracy nauczyciela.

Deskryptory TESE: doskonalenie zawodowe nauczycieli, doskonalenie zawodowe w toku pracy, innowacja edukacyjna, jakość kształcenia, treści kształcenia, reforma programu nauczania, reforma szkolnictwa, samoocena, wiedza
TESE descriptors: in-service teacher training, in-service training, educational innovation, quality of education, content of learning, curriculum reform, educational reform, self-evaluation, knowledge
Publikacje:
  • Konarzewski, K. (2001). Doskonalenie nauczycieli. W: K. Konarzewski (red.), Szkolnictwo w pierwszym roku reformy systemu oświaty (s. 287-309). Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"