Abstrakt: |
Przedmiotem badania były podyplomowe studia doskonalenia zawodowego pracowników oświaty finansowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Ankieterzy Instytutu Spraw Publicznych przebadali metodami ankiety i wywiadu półstandardowego 12 wylosowanych studiów podyplomowych. W każdym studium ankieter wykonywał następujące czynności badawcze: zgromadzenie dokumentacji (program studium, lista prowadzących zajęcia i in.); zebranie opinii słuchaczy o studium (N = 641); losowanie dwóch-trzech osób i przeprowadzenie wywiadów półstandardowych. Jeśli chodzi o przeszłe doświadczenia słuchaczy w zakresie doskonalenia zawodowego, 29% uczęszczało na kilka studiów albo kursów doskonalących, 30% – na jedno studium albo kurs, 41% nie miało podobnych doświadczeń. 57% chciałoby w przyszłości uczestniczyć w kilku takich studiach albo kursach, 61% – w jednym. 86% badanych uważało, że wiedza przekazywana na zajęciach jest solidna, 86% – przydatna, 53% – nowa. 30% nauczycieli zamierzało wprowadzić w przyszłości zmiany pod wpływem zajęć na studiach podyplomowych, 62% wprowadziło takie zmiany już podczas studiowania. Do najczęściej wymienianych zmian należało wprowadzanie aktywizacji uczniów, np. Próbowałam pewne pomysły, które na ostatnich zajęciach z metodyki robiliśmy: pracę w grupach metodami aktywnymi. Próbuję to wykorzystywać i sprawdzać (...). Okazuje się, że nie zawsze tak samo dzieci robią, jak my to sobie wymyślimy. Niektórzy nauczyciele stosowali gotowe narzędzia ewaluacji na lekcjach: Ewaluacja, przygotowujemy [na zajęciach] dla uczniów karteczki, gdzie uczniowie mogą wypowiedzieć się na temat prowadzonych zajęć, czy zajęcia im się podobały, czy nie podobały, co najbardziej ich zainteresowało, na którym etapie lekcji byli znudzeni. Myślę o wprowadzaniu kart pracy nauczyciela. |