BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Sieć szkolna
Projekt badawczy:
  • Monitorowanie reformy systemu oświaty
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2000
Badacz: Krzysztof Konarzewski
Abstrakt:

Na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego określono zmiany w sieci szkół po wprowadzeniu reformy oświaty w 1999 roku. W roku szkolnym 1999/2000 było o 145 tys. mniej uczniów w szkołach publicznych, a o 3,7 tys. wzrosła liczba samych szkół, co w dalszej perspektywie pociągnie za sobą wzrost wydatków na administrację. Po tym, jak wprowadzono szkoły gimnazjalne, zamknięto blisko 1,3 tys. szkół podstawowych, głównie na wsi. W miastach zamknięto placówki większe, a na wsiach mniejsze, czyli doprowadzono tam do koncentracji sieci szkół. Według danych Ministerstwa Edukacji Narodowej w Polsce były 872 szkoły, w których uczyło się mniej niż 20 uczniów. Po wprowadzeniu reformy zmniejszyła się liczba uczniów w szkołach podstawowych pozbawionych jednej klasy i zasilanych przez malejące roczniki pierwszoklasistów. W szkołach miejskich liczba uczniów spadła o 17%, a w wiejskich – 15%. Liczba oddziałów zmniejszyła się przy tym odpowiednio o 16% i 12%, a liczba szkół – o 3% i 9%; liczba nauczycieli pracujących w ramach pełnego etatu spadła podobnie jak liczba oddziałów. Po reformie gimnazja zakładano przede wszystkim w większych miejscowościach. W miastach było 48% gimnazjów i 28% szkół podstawowych, w tych pierwszych odsetek uczniów wyniósł 69%, a w drugich – 60%. Na ogół oddziały klasowe w gimnazjach były większe niż w szkole podstawowej; liczebność klas w miejskich gimnazjach była średnio większa o 2,4 ucznia (różnica ta w przypadku oddziałów w szkołach podstawowych miejskich i wiejskich to siedmiu uczniów). 2/3 gimnazjów mieściło się w tych samych budynkach co szkoły podstawowe, choć autorzy reformy zakładali powstawanie gimnazjów w oddzielnych budynkach. Najwięcej gimnazjów w budynkach szkoły podstawowej funkcjonowało w miastach województwa lubelskiego (76%) i na wsiach województwa podkarpackiego (88%), a najmniej w miastach województwa dolnośląskiego (27%) i na wsiach województwa opolskiego (64%).

Deskryptory TESE: gimnazjum, administracja, administracja edukacyjna, liczba uczniów na jednego nauczyciela, liczebność klasy, klasa, wyposażenie
TESE descriptors: lower secondary, administration, educational administration, student-teacher ratio, class size, class, equipment
Publikacje:
  • Konarzewski, K. (2001). Sieć szkolna. W: K. Konarzewski (red.), Szkolnictwo w pierwszym roku reformy systemu oświaty (s. 23-47). Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"