BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: „Sieciowcy” a potencjał edukacyjny Sieci
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Emilia Musiał
Abstrakt:

Problematyka badawcza koncentruje się m.in. na następujących kwestiach: weryfikacji charakterystycznych cech studenta-internauty, funkcjonującego w społecznościach sieciowych (TIK); zbadaniu źródeł popularności kontaktów nawiązywanych przez internet oraz ich ewentualnego wpływu na kontakty z przyjaciółmi i rodziną; zwróceniu uwagi na aspekty edukacyjne portali społecznościowych. Schemat badań: ustalenie celu badań, wyłonienie problemów i hipotez badawczych (np. internet bardziej sprzyja poszerzaniu i utrzymaniu już istniejących kontaktów społecznych), określenie populacji (studenci kierunków pedagogicznych UP), wskazanie metod (sondaż diagnostyczny), technik (ankieta) i narzędzi badawczych (kwestionariusz ankiety), przygotowanie badań od strony organizacyjnej. Badanie przeprowadzono wśród studentów pierwszego roku na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. 95% respondentów korzystało z serwisu YouTube, 91% z Wikipedii, 24% z portali społecznościowych, które umożliwiają wysyłanie prywatnych i grupowych wiadomości, publikowanie zdjęć, filmów i muzyki. Konto na Facebooku posiadało 59% studentów, a na Naszej Klasie – 35%. 95% ankietowanych nie znało programów umożliwiających mikroblogowanie (np. serwis Tweeter). Blisko 60% respondentów nie wiedziało nic o społecznościach typu Second Life oraz o serwisach internetowych, na których można znaleźć oceny linków do ciekawych informacji w internecie (np. Digg, Reddit, Wykop.pl). 80% badanych nie korzystało z możliwości podcastingu. Nowe technologie, takie jak portale społecznościowe, blogi, WebQuesty czy serwisy typu Wikipedia, YouTube, Flickr, mogą wpływać na następujące aspekty uczenia się: nauczanie problemowe, współpraca grupowa i kooperacja, znajomość zasad percepcji informacji, analiza i synteza odbieranych znaków czy wykorzystanie obu półkul mózgowych.

Deskryptory TESE: Internet, korzystanie z Internetu, student, technologia informacyjno-komunikacyjna, sieć komputerowa, nauczanie wspomagane komputerem
TESE descriptors: Internet, Internet usage, student, ICT, computer network, computer-assisted learning
Publikacje:
  • Musiał, E. (2012). „Sieciowcy” a potencjał edukacyjny Sieci. Pobrane z http://www.ktime.up.krakow.pl/symp2012/referaty_2012_10/musial.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"