BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Doskonalenie kompetencji zawodowych wychowawców w zakresie pracy terapeutyczno-wychowawczej
Data: listopad 1993
Badacz: Ewa Sierankiewicz
Abstrakt:

Badanie miało na celu odpowiedź na następujące pytania: z jakich form doskonalenia kompetencji zawodowych korzystają wychowawcy (domów dziecka); które z tych form inspirują innowacyjne działania w zakresie metodyki pracy terapeutyczno-wychowawczej; o jakie zagadnienia z zakresu terapii psychopedagogicznej chcieliby wychowawcy poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności jako szczególnie przydatne w pracy terapeutyczno-wychowawaczej w domu dziecka. Badaniem objęto 72 wychowawców z ośmiu krakowskich domów dziecka, w tym 53 kobiety i 19 mężczyzn. Najwięcej badanych mieściło się w przedziale wiekowym 31-40 lat (31) oraz 20-30 lat (23). Wykształcenie pedagogiczne posiadało 44% wychowawców, w tym 36,1% wyższe. Z grupy 40 wychowawców nieposiadających przygotowania pedagogicznego, 3/4 uzyskało kwalifikacje w ramach studiów podyplomowych lub kursów. Co czwarty wychowawca z tej grupy nie posiadał merytorycznego przygotowania pedagogicznego. Wyniki badania ujawniły, że z różnych form doskonalenia zawodowego korzystało 51 wychowawców, najczęściej w ramach studiów podyplomowych (31), następnie kursów (20). Doskonalenie pedagogiczne było bardziej popularne (33) od terapeutycznego (10). 88,9% badanych w celu pogłębienia wiedzy zawodowej korzystało z literatury i prasy o profilu psychopedagogicznym. Ponad połowa badanych wskazała na filmy, audycje radiowe i telewizyjne. Co trzeci wychowawca korzystał z odczytów, wykładów i prelekcji. Jedna trzecia badanych objęta była doradztwem pedagogicznym metodyka. 16,7% wychowawców poszerzało wiedzę teoretyczną w ramach samokształceniowych zespołów wychowawczych. Co 11. respondent wskazał również udział w badaniach pedagogicznych (koniecznych do napisania pracy magisterskiej lub dyplomowej). Do form doskonalenia zawodowego, które inspirowało działania innowacyjne, zaliczano najczęściej porady kolegów wychowawców (66,7%), następnie doradztwo dyrektora domu dziecka (38,9%), konferencje metodyczne (36,1%), literaturę pedagogiczną (34,7%) i czasopisma pedagogiczne (30,6%). Najrzadziej wskazywano doradztwo metodyka (16,7%). Preferencje badanych wychowawców w zakresie tematyki doskonalenia zawodowego obejmowały terapię rodziny (56,9%), diagnozę psychopedagogiczną (51,4%), stymulowanie rozwoju psychomotorycznego i społecznego dziecka (47,2%), socjoterapię (44,4%), logopedię (31,9%), diagnozę i terapię utrudnień w nauce czytania i pisania (25%) oraz diagnozę i terapię specyficznych trudności w uczeniu się (15,3%).

Deskryptory TESE: doskonalenie zawodowe nauczycieli, terapia, dzieci w placówkach opiekuńczych, wychowanie dziecka, metodyka
TESE descriptors: in-service teacher training, therapy, children in public care, child rearing, learning theory
Publikacje:
  • Sierankiewicz, E. (1994). Doskonalenie kompetencji zawodowych wychowawców w zakresie pracy terapeutyczno-wychowawczej. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 10, 36-39.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"